Στάσεις και αντιλήψεις των Ελλήνων φοιτητών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Abstract
Σκοπός: H διερεύνηση των στάσεων και αντιλήψεων των φοιτητών Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της Ελλάδας για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Μεθοδολογία: Συγχρονική, πρωτογενής, ποσοτική έρευνα συσχέτισης με χρήση αυτοσχέδιου εργαλείου που ανέδειξε υψηλή αξιοπιστία εγκυρότητα εννοιών. Η έρευνα διεξήχθη από 31/01/2024 έως 12/02/2024. Στην έρευνα συμμετείχαν 185 άτομα που είτε σπούδαζαν είτε είχαν ολοκληρώσει τις σπουδές τους το 2020 ή αργότερα σε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της Ελλάδος. Η πλειοψηφία του δείγματος αποτελούνταν από γυναίκες, άτομα ηλικίας 18-35 που σπουδάζουν σε προπτυχιακό επίπεδο Ανθρωπιστικές, Νομικές, Κοινωνικές, Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε σε σημαντικότητα 5% στο ΙΒΜ SPSS 26 χρησιμοποιώντας μη παραμετρικούς ελέγχους.
Συμπεράσματα: Η εξ αποστάσεως διδασκαλία μετασχημάτισε εν μέρει τη φύση και τον χαρακτήρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα ελληνικά πανεπιστήμια, οδηγώντας τους τους φοιτητές να επιθυμούν την μικτή υβριδική εκπαίδευση καθώς θεωρούν ότι με την φυσική παρουσία αυξάνεται η επικοινωνία-συνεργασία με τον εκπαιδευτικό και η συμμετοχή στο μάθημα. Ωστόσο απαιτούνται προσαρμογές ανάλογα το τμήμα για την εφαρμογή της μικτής/υβριδικής εκπαίδευσης. Στα σημαντικότερα μειονεκτήματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αναφέρθηκαν α) δυσκολία συμμετοχής και προσοχής στο μάθημα, ειδικά σε ομαδικές δραστηριότητες, β) δυσκολία επικοινωνίας με τους συμφοιτητές, γ) κόπωση λόγω πολύωρης ενασχόλησης με τον υπολογιστή, δ) δυσκολίες υποδομών-τεχνολογίας όσον αφορά τα οπτικοακουστικά εργαλεία. Στα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αναφέρθηκαν α) η εξοικονόμηση χρημάτων και β)η καλύτερη διαχείριση του προσωπικού ελεύθερου χρόνου. Άτομα 26-35 ετών και οι κάτοχοι διδακτορικού ήταν πιο θετικοί στην εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.-------------------------------------------- Aim: The investigation of the attitudes and perceptions of students of University Institutions in Greece regarding distance learning.
Methodology: Cross-sectional, primary, quantitative correlational research using an improvised instrument that demonstrated high reliability and construct validity. The survey was conducted from 31/01/2024 to 12/02/2024. 185 people who were either studying or had completed their studies in 2020 or later at University Institutions in Greece participated in the survey. The majority of the sample consisted of women, people aged 18-35 studying at undergraduate level Humanities, Law, Social, Positive and Technological Sciences. Data analysis was performed at 5% significance in IBM SPSS 26 using non-parametric tests.
Conclusions: Distance teaching has partially transformed the nature and character of the educational process in Greek universities, leading students to desire mixed hybrid education as they consider that physical presence increases communication-collaboration with the teacher and participation in the course. However, adjustments are required depending on the department for the implementation of blended/hybrid education. Among the most important disadvantages of distance learning were mentioned a) difficulty in participating and paying attention to the course, especially in group activities, b) difficulty in communicating with fellow students, c) fatigue due to long hours of work on the computer, d) infrastructure-technology difficulties in terms of audio-visual equipment tools. The most important advantages of distance learning were a) saving money and b) better management of personal free time. People aged 26-35 and PhD holders were more positive about the implementation of distance learning.