Η έννοια της ενεργού πολιτειότητας στην παιγνιώδη μάθηση παιδιών προσχολικής ηλικίας: συσχετίσεις με το φύλο
Abstract
παρούσα πτυχιακή εργασία αποτελεί μία συστηματική βιβλιογραφική επισκόπηση (Moher et al, 2020) και μετα – σύνθεση (Kitchenman, 2004; Γαλάνης, 2009; Lachal et al., 2017) ευρημάτων από διεθνή ερευνητικά άρθρα επιστημονικών περιοδικών με κρίση της τελευταίας εικοσαετίας, 2004 – 2024, αναφορικά με την εκδήλωση, καταγραφή, διαμόρφωση και οικοδόμηση στάσεων και απόψεων παιδιών που φοιτούν σε δομές προσχολικής εκπαίδευσης, Νηπιαγωγείου, ηλικίας 4 έως 6 ετών, για την ενεργό ιδιότητα του πολίτη, ιδιαίτερα όταν αυτές ανιχνεύονται κατά την παιγνιώδη μάθησή τους, και επιπλέον αν διαπιστώνονται διαφοροποιήσεις στην ταυτότητα του ενεργού πολίτη αυτών των παιδιών ανάλογα με το φύλο τους. Η ερευνητική στρατηγική και μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για τη συλλογή, καταγραφή, ανάλυση και συνθετική αξιολόγηση των ευρημάτων των άρθρων είναι η PRISMA ANALYSIS (Moher et al, 2020), καθώς αποτελεί μια ερευνητική μέθοδο που ακολουθεί αυστηρά και επαναληπτικά βήματα (Khan, 2001), σύμφωνα με το πρωτόκολλο που ενισχύει τη σκοποθεσία του/της μελετητή/-τριας, αμβλύνοντας τις προκαταλήψεις και αστάθειες αναφορικά με το υπό διερεύνηση θέμα. Είκοσι ένα διεθνή ερευνητικά άρθρα συναντούν τα κριτήρια καταλληλότητας και σχετικότητας με τη θεματική, εντοπίζοντας σε ποσοστό 71,4 τοις εκατό αυτών ανάπτυξη της ταυτότητας του ενεργού πολίτη στα παιδιά μέσω παιγνιωδών μαθησιακών δραστηριοτήτων στο ανοιχτό εκπαιδευτικό πλαίσιο του Νηπιαγωγείου, ενώ μικρότερη ερευνητική παρουσία εντοπίστηκε στην ανίχνευση διαφοροποιήσεων αυτής της ιδιότητας του πολίτη ανάλογα με το φύλο των παιδιών αυτής της ηλικιακής ομάδας σε ποσοστό 33,3 τοις εκατό επί του πληθυσμού του ερευνητικού δείγματος. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________This bachelor study is a systematic literature review (Moher et al, 2020) and meta-synthesis (Kitchenman, 2004; Γαλάνης, 2009; Lachal et al., 2017) based on the findings of international research articles of scientific journals with a review over the last twenty years regarding the display, documentation, formation and construction of chidren's attitudes and opinions, attending preschool education facilities, Kindergarten, aged 4 to 6 years, on active citizenship, especially when these are detected during play – based learning, and furthermore if differentiations in the identity of active citizenship of these children are found depending on their gender. The research strategy and methodology, that has been followed to collect, record, analyze and synthesize the findings of the articles, is PRISMA ANALYSIS (Moher et al, 2020), as it is a research method that follows rigorous and iterative steps (Khan, 2001), according to the protocol that reinforces the researcher's purposefulness, mitigating biases and uncertainties regarding the topic under investigation. Twenty - one international research articles meet the criteria of eligibility and relevance to the topic, identifying in 71,4 percent of them developing the identity of active citizenship in children through play - based learning activities in the open educational context of Kindergarten, while lesser research presence was found in detecting variations of this citizenship in proportion to the children’s gender of this age group in 33,3 percent of the research sample’s population.