Διδάσκοντας για τον ανθρώπινο σκελετό στο νηπιαγωγείο: μια διδακτική μαθησιακή ακολουθία για το σκελετό
View/ Open
Date
2024-06Author
Γρηγοριάδης, Αλέξανδρος
Grigoriadis, Alexandros
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του προπτυχιακού
προγράμματος σπουδών του τμήματος Νηπιαγωγών της σχολής Κοινωνικών και
Ανθρωπιστικών Επιστημών. Σκοπός της εργασίας αυτής, ήταν η διδασκαλία του
ανθρώπινου σκελετικού συστήματος στο νηπιαγωγείο. Για την επίτευξη του σκοπού
αυτού, υλοποιήθηκε με τη διδασκαλία μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας από
τον Δεκέμβριο του 2023 έως και τα μέσα του Ιανουαρίου του 2024, σε ένα ιδιωτικό
νηπιαγωγείο της Κάτω Τούμπας Θεσσαλονίκης, στα δύο τμήματα, νηπίων και προ νηπίων όπου και συμμετείχαν συνολικά δεκαεννέα παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Η διδασκαλία του ανθρώπινου σκελετικού συστήματος, βασίστηκε στη
μεθοδολογία της Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας (ΔΜΑ). Αναφορικά με τη
βιβλιογραφία, η ΔΜΑ θεωρήθηκε ως ο ιδανικός τρόπος διδασκαλίας του ανθρώπινου
σκελετικού συστήματος καθώς βασίζεται στις αρχές του επικοδομητισμού.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, αρχικά, τα παιδιά συμμετείχαν σε συνεντεύξεις
προ-ελέγχου για την ανίχνευση πρότερων γνώσεων, μέσω ερωτηματολογίου και
ιχνογραφήματος, κλήθηκαν επίσης να εμπλακούν σε δραστηριότητες όπου αφορούσαν
το ανθρώπινο σκελετικό σύστημα. Τέλος, συμμετείχαν σε ατομικές συνεντεύξεις μετά ελέγχου με τον οδηγό συνέντευξης και το ιχνογράφημα, ίδια με τις συνεντεύξεις
προελέγχου, από την ανάλυση των οποίων προέκυψαν και τα αποτελέσματα όσον
αφορά τις επιδώσεις των παιδιών πριν και μετά τη διδασκαλία. Τα αποτελέσματα της
έρευνας, έδειξαν ότι επιτεύχθηκαν οι στόχοι της Δ.Μ.Α, μολονότι κατά την εφαρμογή
της μεθοδολογίας προέκυψαν κάποιοι περιορισμοί. Ωστόσο, η παρούσα έρευνα, μπορεί
να αποτελέσει αξιοσημείωτη βάση για μελλοντική ανάπτυξη και εφαρμογή, αφού
προηγηθούν οι κατάλληλες παρεμβάσεις.________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The present thesis was carried out in the context of the undergraduate
programme of the Department of Early Childhood Education of the Faculty of Social
Sciences and Humanities. The aim of this thesis was to teach the human skeletal system
in kindergarten. To achieve this purpose, it was implemented by teaching a Teaching
Learning Sequence from December 2023 to mid-January 2024, in a private
kindergarten in Kato Toumba, Thessaloniki, in the two sections, infant and pre-nursery,
where a total of nineteen preschool children participated.
The teaching of the human skeletal system was based on the methodology of
the Didactic Learning Sequence (DLS). Referring to the literature, the DLS was
considered as the ideal way of teaching the human skeletal system as it is based on the
principles of epistemology.
During the research, initially, children participated in pre-screening interviews
to detect prior knowledge, through a questionnaire and trace, and were also asked to
engage in activities involving the human skeletal system. Finally, they participated in
individual post-test interviews with the interview guide and the tracing sheet, identical
to the pre-test interviews, from the analysis of which the results regarding the children's
performance before and after the teaching were obtained. The results of the research
showed that the objectives of the D.M.A. were achieved, although some limitations
emerged during the application of the methodology. However, the present study, may
provide a remarkable basis for future development and implementation, after
appropriate interventions are made.