dc.description.abstract | Η διάκριση λόγω φύλου στα σχολεία αναφέρεται στην άδικη ή άνιση μεταχείριση των ατόμων
με βάση το φύλο τους και μπορεί να εκδηλωθεί με διάφορες μορφές και πλαίσια εντός του
εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Η κατανόηση και η αντιμετώπιση των διακρίσεων λόγω φύλου
στα σχολεία είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία ενός ισότιμου και χωρίς αποκλεισμούς
μαθησιακό περιβάλλον. Τα σχολεία διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στη διαμόρφωση στάσεων
και συμπεριφορών και οι προσπάθειες για την εξάλειψη της προκατάληψης του φύλου
συμβάλλουν στην ανάπτυξη ενός πιο δίκαιου και υποστηρικτικού εκπαιδευτικού συστήματος
(Ritchie et al, 2004). Η παρούσα εργασία αφορά την έμφυλη διάκριση των μαθητών και
μαθητριών από τους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο μάθημα της
Πληροφορικής. Τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για την έρευνα ήταν το
ερωτηματολόγιο το οποίο διανεμήθηκε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στους
συμμετέχοντες και οι συνεντεύξεις που πάρθηκαν από τους συμμετέχοντες, αφού αυτοί
ενημερώθηκαν για τους σκοπούς της έρευνας. Τόσο το ερωτηματολόγιο όσο και η
ημιδομημένη συνέντευξη κατασκευάστηκαν από την ερευνήτρια για τους σκοπούς της
παρούσας έρευνας. Η έρευνα έλαβε χώρα από 15 Σεπτεμβρίου έως 14 Οκτωβρίου 2023. Το
ερωτηματολόγιο και η συνέντευξη αποτελούνταν από δημογραφικές ερωτήσεις, προσωπικές
ερωτήσεις και ερωτήσεις σχετικά με τις απόψεις και τα συμπεράσματα των εκπαιδευτικών
Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Μεσσηνίας, όσον αφορά τις έμφυλες
διακρίσεις των μαθητών/μαθητριών. Στην έρευνα συμμετείχαν με ερωτηματολόγια 20 άτομα,
ενώ με συνέντευξη 4 άτομα. Τα ερωτηματολόγια απαντήθηκαν ηλεκτρονικά και οι
συνεντεύξεις δόθηκαν τηλεφωνικά και μέσω βιντεοκλήσης. Μετά τη συλλογή των
αποτελεσμάτων, τα δεδομένα αναλύθηκαν με την περιγραφική και τη στατιστική μέθοδο. Η
παρούσα έρευνα έδειξε ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο
μάθημα της Πληροφορικής δεν διαφέρουν σε νοητικό επίπεδο ή σε επίπεδο ικανοτήτων
ανάλογα με το φύλο τους. Επίσης, συμπεράθηκε από την έρευνα ότι τα αγόρια είναι αυτά που
έχουν περισσότερο ηγετικό ρόλο κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου μαθήματος μέσα στην
τάξη, αλλά και αυτά που ευθύνονται τις περισσότερες φορές για την οχλαγωγία μέσα σε αυτή.
Ακόμη, οι εκπαιδευτικοί της Πληροφορικής δεν κάνουν σε μεγάλο βαθμό έμφυλες διακρίσεις
κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή, αν αυτές γίνονται, δεν συμβαίνουν με σκοπό, με
αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί να μην το αντιλαμβάνονται. Τέλος, όσον αφορά τη γνώση και τη
μόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τις έμφυλες διακρίσεις, αυτοί είναι σε έναν
ικανοποιητικό βαθμό ενημερωμένοι, αλλά οι περισσότεροι δεν κατανοούν τη σημαντικότητα
τους στην εξέλιξή των μαθητών/μαθητριών σε όλα τα επίπεδα.
___________________________________________________________________________________________________________________________Gender discrimination in schools refers to the unfair or unequal treatment of individuals based
on their gender and can manifest itself in various forms and contexts within the educational
environment. Understanding and addressing gender discrimination in schools is vital to
creating an equal and inclusive learning environment. Schools play a central role in shaping
attitudes and behaviours, and efforts to eliminate gender bias contribute to the development of
a more equitable and supportive education system (Ritchie et al, 2004). This work is related to
the gender discrimination of secondary school teachers in the IT course. The research tools
used for the research were the questionnaire that was distributed via e-mail to the participants
and the interviews that were conducted with the participants after they were informed about
the purpose of the study. Both the questionnaire and the semi-structured interview were
constructed by the researcher for the purposes of this research. The research took place from
September 15 to October 14, 2023. The questionnaire and interviews consisted of demographic
questions, personal questions as well as questions on the views and conclusions of the
Secondary Education Informatics teachers of the prefecture of Messinia regarding the gender
discrimination of students. 20 people participated in the survey with questionnaires, while 4
people participated in interviews. Questionnaires were answered online and interviews were
conducted by phone and video call. After the collection of the results the data were analyzed
with both descriptive and statistical methods. The present research showed that secondary
school students in the computer science course do not differ intellectually or in terms of abilities
in relation to their gender. Also, it was concluded from the research that the boys are the ones
who have more of a leadership role during the specific lesson in the classroom, but also the
ones who are most often responsible for the trouble in it. Also, IT teachers do not make gender
discrimination during the lesson to a great extent or if they do, it is not happen on purpose, so
the teachers do not realize it. Finally, regarding the knowledge and education of teachers about
gender discrimination, they are to a satisfactory degree informed, but most do not understand
its importance in the development of students at all levels. | en_US |