Οι χαρακτήρες ως ενοποιητικά στοιχεία του βιβλίου και του σεναρίου: «Η ζωή είναι ωραία». Δραστηριότητες δημιουργικής γραφής για παιδιά προσχολικής ηλικίας.
View/ Open
Date
2024-05Author
Σαρπασίδου, Δέσποινα
Sarpasidou, Despoina
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία, εξετάζει τη σπουδαιότητα της δημιουργικής γραφής και
των συναφών δραστηριοτήτων της στην εκπαίδευση των παιδιών του νηπιαγωγείου,
με προσέγγιση την έννοια του πολέμου και τις αρνητικές του επιπτώσεις. Σκοπός της
διπλωματικής μου είναι να κινητροδοτηθούμε ως άνθρωποι και όχι ως συμφέροντα
ισχύος. Να μεταλαμπαδεύσουμε στα παιδιά την σημασία της αγάπης , του σεβασμού
και της αλληλεγγύης. Μέσα από δραστηριότητες δημιουργικής γραφής, να
εμφυσήσουμε στα παιδιά να αναγνωρίζουν και να εξωτερικεύουν τα συναισθήματά
τους. Όλο το εγχείρημα αποσκοπεί να αναγνωρίζουν τα παιδιά την έννοια του πολέμου
και τις αρνητικές του επιπτώσεις. Η λογοτεχνία και οι χαρακτήρες ως ενοποιητικά
στοιχεία θα συνδράμουν στην συνειδητοποίηση αυτού, καθώς και στην λύτρωση που
μπορεί να προσφέρει η ιστορία κάποιου, όταν σου επιβεβαιώνει ότι μπορείς να
ταυτιστείς και εσύ με την δική του. Επιπλέον, μπορείς να σκεφτείς πως να διαχειριστείς
την δική σου πραγματικότητα και ίσως και να την διαφοροποιήσεις. Όσον αφορά την
λογοτεχνία, στο πλαίσιο στο οποίο και εντάσσεται το παραπάνω θέμα, παρατηρείται
ότι η ύπαρξη των χαρακτήρων ευρύτερα και ειδικότερα αποτελεί δίαυλο μεταξύ του
αναγνώστη και της ουσίας που πραγματεύεται το εκάστοτε κείμενο. Στην λογοτεχνία,
ο όρος «χαρακτήρας» αναφέρεται στις συναισθηματικές, κοινωνικές και πνευματικές
ποιότητες που διακρίνουν έναν κειμενικό ήρωα. Οι συναισθηματικές απολήξεις, η
ψυχοσύνθεση και η συμπεριφορά του ήρωα, είναι εφόδια που ενισχύουν την
μηνυματοδότηση της κατάστασης που ενυπάρχει ο ίδιος/ίδια. Πιο συγκεκριμένα, το
μυθιστόρημα ως λογοτεχνικό έργο «Η Ζωή Είναι Ωραία» αποτελεί μια μακροσκελή
αφήγηση με χαρακτήρες και γεγονότα, που λειτουργούν ως καθρέφτες για τον
αναγνώστη/στρια, καθώς προσφέρουν ταύτιση και συναισθηματικό εμπλουτισμό. Το
κινηματογραφικό περιεχόμενο όσο και το λογοτεχνικό, πραγματεύονται με ετέρους
τρόπους την πλοκή που επιθυμούν να αναδείξουν. Στην προσδιορισμένη περίπτωση η
ομώνυμη ταινία του Ρομπέρτο Μπενίνι, αφηγείται την ιστορία του αισιόδοξου και
ευφυούς Γκουίντο, που προστατεύει την οικογένειά του από τη φρικαλεότητα του
Ολοκαυτώματος. Η μετατροπή της αποτρόπαιας πραγματικότητας, σε έναν ιδεατό
ρεαλισμό ξενοιασιάς και ευτυχίας, υπογραμμίζει την ανθρώπινη ανθεκτικότητα και την
ικανότητα να βλέπουμε την ομορφιά γύρω μας και να την διεκδικούμε καθημερινά. Εν
κατά κλείδι, ο πόλεμος ως διαχρονικό και επίκαιρο γεγονός, οφείλουμε να
προσεγγίζεται με λεπτότητα και ευσυνειδησία, ειδικά όταν επρόκειτο για παιδιά. Η
δημιουργική γραφή, ως εργαλείο στην εκπαίδευση των νηπίων, βοηθά τα παιδιά να
επεξεργαστούν πολύπλοκες έννοιες τους ο πόλεμος, αναπτύσσοντας την ενσυναίσθησή
τους και προσφέροντάς τους την απαραίτητη υποστήριξη και καθοδήγηση. Μέσω
αυτών των δραστηριοτήτων, τα παιδιά μπορούν να προσεγγίσουν με ασφάλεια και
ευαισθησία θέματα που τα έχουν επηρεάσει, προωθώντας μια υγιή
ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________This thesis examines the importance of creative writing and its related activities in the
education of kindergarten children, with an approach to the concept of war and its
negative effects. The purpose of my thesis is to motivate us as human beings and not as
power interests. To impart to children the importance of love , respect and solidarity.
Through creative writing activities, to instill in children to recognize and externalize
their feelings. The whole project aims to make children recognize the meaning of war
and its negative effects. Literature and characters as unifying elements will contribute
to the awareness of this, as well as the redemption that someone's story can offer when
it confirms to you that you can identify with theirs. In addition, you can think about
how to manage your own reality and perhaps even differentiate it. As far as literature
is concerned, in the context in which the above topic is placed, it is observed that the
existence of characters in general and in particular is a channel between the reader and
the substance dealt with by the text in question. In literature, the term 'character' refers
to the emotional, social and intellectual qualities that distinguish a textual hero. The
emotional endings, the hero's psyche and behaviour, are resources that enhance the
messaging of the situation he/she is in. More specifically, the novel as a literary work,
Life Is Beautiful, is a long narrative with characters and events that act as mirrors for
the reader as they provide identification and emotional enrichment. The cinematic
content, as much as the literary content, deals with the plot they wish to highlight in
different ways. In this particular case, Roberto Benini's film of the same name tells the
story of the optimistic and intelligent Guido, who protects his family from the horrors
of the Holocaust. The transformation of the horrific reality into an idealistic realism of
carefree and happy, highlights human resilience and the ability to see the beauty around
us and claim it every day. In conclusion, war, as a timeless and timely event, should be
approached with sensitivity and conscientiousness, especially when it comes to
children. Creative writing, as a tool in the education of young children, helps children
to process complex concepts of war, developing their empathy and providing them with
the necessary support and guidance. Through these activities, children can safely and
sensitively approach issues that have affected them, promoting healthy psycho emotional development.