Ειδική Αγωγή και Παραμύθι: Χαρακτήρες Παραμυθιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Abstract
Αναμφίβολα, τα παραμύθια αναδεικνύονται ως ένα ισχυρό εργαλείο στην
Ειδική Αγωγή, συνδυάζοντας τη διδακτική δύναμη της αφήγησης με την ενίσχυση της
συναισθηματικής νοημοσύνης και της ενσυναίσθησης. Μέσα από τις ιστορίες και τους
ήρωες των παραμυθιών, τα παιδιά με ειδικές ανάγκες μπορούν να αναγνωρίσουν και
να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, ενώ οι εκπαιδευτικοί τα χρησιμοποιούν
ενσωματώνοντας τα στα υπάρχοντα μοντέλα ειδικής αγωγής, για να προσεγγίσουν με
δημιουργικό τρόπο τις ανάγκες αυτών των μαθητών, προωθώντας τη συμπερίληψη και
τη συμμετοχή τους στην κοινωνία. Η εν λόγω εργασία μελετά την παρουσία των
παραμυθιών στην ειδική αγωγή, εστιάζοντας στην διερεύνηση χαρακτήρων
παραμυθιών με ειδικές ανάγκες.
Ειδικότερα, στο πρώτο κεφάλαιο, γίνεται ανασκόπηση των ορισμών και
εννοιολογικών διευκρινίσεων που αφορούν την Ειδική Αγωγή, ενώ παράλληλα
εξετάζεται ο ρόλος των εκπαιδευτικών στη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού
περιβάλλοντος. Ακολουθεί μια ανάλυση της ελληνικής νομοθεσίας και των πολιτικών
που έχουν θεσπιστεί για την Ειδική Αγωγή, καθώς και των διαφορετικών
προσεγγίσεων και μοντέλων που εφαρμόζονται στην τάξη από τους εκπαιδευτικούς
προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν θέσει.
Στο δεύτερο κεφάλαιο, εξετάζεται η χρήση του παραμυθιού ως εργαλείου στην
Ειδική Αγωγή. Πραγματοποιείται ιστορική επισκόπηση του παραμυθιού και των
ορισμών του, ενώ διερευνάται η ενσωμάτωση του παραμυθιού στα υπάρχοντα μοντέλα
Ειδικής Αγωγής. Επίσης, αναλύονται παραμύθια που περιλαμβάνουν ήρωες και
ηρωίδες παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, προσφέροντας παραδείγματα για την
καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και την ενίσχυση της συμπεριληπτικότητας στην
εκπαίδευση.
Τέλος, στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζονται οι συμπερασματικές παρατηρήσεις
της εργασίας, συνοψίζοντας τα κύρια ευρήματα και προτείνοντας περαιτέρω μελέτη
και έρευνα στον τομέα της Ειδικής Αγωγή________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-Undoubtedly, fairy tales emerge as a powerful tool in Special Education,
combining the pedagogical power of storytelling with the enhancement of emotional
intelligence and empathy. Through the stories and characters of fairy tales, children
with special needs can recognize and manage their emotions, while educators integrate
them into existing Special Education models to creatively address the needs of these
students, promoting their inclusion and participation in society. This study explores the
role of fairy tales in Special Education, focusing on the examination of fairy tale
characters with special needs.
Specifically, the first chapter reviews definitions and conceptual clarifications
related to Special Education, while also examining the role of educators in shaping the
educational environment. It then analyzes Greek legislation and policies established for
Special Education, as well as the various approaches and models applied by educators
in the classroom to achieve their set goals.
The second chapter investigates the use of fairy tales as a tool in Special
Education. It provides a historical overview of fairy tales and their definitions, and
explores the integration of fairy tales into existing Special Education models.
Additionally, it analyzes fairy tales featuring heroes and heroines with special
educational needs, offering examples for fostering empathy and enhancing inclusivity
in education.
Finally, the third chapter presents the concluding observations of the study,
summarizing the main findings and suggesting further study and research in the field
of Special Education