Μνημεία στον Χρόνο και Ιστορική Σκέψη: Αντιλήψεις και Νοηματοδοτήσεις Μαθητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης μέσα από Εκπαιδευτικές Δράσεις στα Μάλια και στην Πόλη του Ηρακλείου
Abstract
Οι σύγχρονες αντιλήψεις για τη διδακτική της Ιστορίας αναδεικνύουν την εφαρμογή
εναλλακτικών μεθόδων προσέγγισης του μαθήματος, με αποτέλεσμα να βρίσκουν
ολοένα και γονιμότερο έδαφος στην ελληνική εκπαίδευση, μιας και οι εκπαιδευτικοί
προσπαθούν να τις εντάξουν στη διδασκαλία τους και να ξεφύγουν από τη μετωπική
αφήγηση, με σκοπό να κάνουν το μάθημα πιο ελκυστικό και ενδιαφέρον για τους
μαθητές τους.
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνηθούν οι αντιλήψεις και οι
νοηματοδοτήσεις που αποδίδουν οι μαθητές στα υλικά τεκμήρια του ιστορικού
παρελθόντος, τα μνημεία, μέσω της παρατήρησης στον αστικό χώρο, στα μουσεία και
τους αρχαιολογικούς χώρους. Επιπλέον, θα εξεταστεί πώς τα μνημεία συμβάλλουν στη
διαμόρφωση της ιστορικής σκέψης των μαθητών. Για τις ανάγκες της έρευνας,
πραγματοποιήθηκαν 2 επισκέψεις πεδίου, οι οποίες λειτούργησαν εποικοδομητικά για
τους μαθητές.
Η έρευνα υλοποιήθηκε σε 50 μαθητές από τον νομό Ηρακλείου και συγκεκριμένα
στο 1
ο
και το 2ο Δημοτικό Σχολείο Μαλίων. Τα αποτελέσματα λήφθηκαν μέσω της
συμπλήρωσης ανώνυμων ερωτηματολογίων προ-ελέγχου και μετα-ελέγχου, της λήψης
ανώνυμων συνεντεύξεων, της παρατήρησης των συμμετεχόντων στις επισκέψεις
πεδίου και της μελέτης των ομαδικών εργασιών που παρήγαγαν οι μαθητές κατά τη
διάρκεια αυτών των επισκέψεων. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν τη
σημαντικότητα αξιοποίησης των μνημείων στην διδασκαλία του μαθήματος της
Ιστορίας και την ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης των μαθητών μέσω της παρατήρησης
των μνημείων που βρίσκονται στον αστικό χώρο.___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Modern understandings of History teaching highlight the application of alternative
lesson approaching methods. As a result, they find increasingly fertile ground in Greek
education, since teachers try to include them in their teaching and escape from the
frontal narrative, aiming to make the lesson more attractive and interesting for their
students.
The purpose of this research is to investigate the perceptions and meanings that
students attribute to monuments, as material evidence of historical past, through
observation in the urban areas, museums and archaeological sites. In addition, it will be
examined how monuments contribute to the formation of students' historical thinking.
For research purposes, 2 field trips were carried out, which worked constructively for
students.
The research was carried out on 50 students from the prefecture of Heraklion,
specifically at the 1st Primary School of Malia and the 2nd Primary School of Malia. The
results were obtained by completing anonymous pre-test and post-test questionnaires,
conducting anonymous interviews, observing participants in the field trips and studying
the group works produced by the students during trips. The research results highlighted
the importance of utilizing monuments in History teaching and the development of
students' historical thinking through the observation of monuments found in the urban
area.