dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωµατική εργασία διερευνά το φαινόµενο της κοινωνικής
ανισότητας στα σχολεία, εστιάζοντας σε κοινωνικό πλαίσιο, όπου τα σχολεία
διαδραµατίζουν ουσιαστικό ρόλο στον καθορισµό της κοινωνικής θέσης. Σε δίκαιες
κοινωνίες, η αξιοκρατία θα έπρεπε ιδανικά να υπαγορεύει τις κοινωνικές ιεραρχίες,
µε το εκπαιδευτικό επίπεδο να χρησιµεύει ως βασικός δείκτης των ικανοτήτων και
της δυνητικής κοινωνικής τοποθέτησης του ατόµου. Ωστόσο, εκτεταµένες έρευνες
αναδεικνύουν σηµαντικές αποκλίσεις στον τρόπο µε τον οποίο το κοινωνικό και
οικονοµικό υπόβαθρο επηρεάζει τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες, ιδίως σε λιγότερο
οικονοµικά ανεπτυγµένα έθνη. Η παρούσα µελέτη εµβαθύνει στη δυναµική της
εκπαιδευτικής ανισότητας στο πλαίσιο της Ελλάδας, µε στόχο να διευκρινίσει πώς οι
κοινωνικές και οικονοµικές ανισότητες επιδεινώνουν τα εκπαιδευτικά χάσµατα. Τα
ερευνητικά ερωτήµατα αφορούν στον βαθµό τον οποίο αυτές οι ανισότητες
επηρεάζουν τις επιδόσεις των µαθητών εντός των τάξεων, συµβάλλουν στον
εκπαιδευτικό αποκλεισµό και κατά πόσο µεταβλητές όπως το φύλο, η οικονοµική
κατάσταση ή η εθνικότητα επιτείνουν περαιτέρω τις εκπαιδευτικές ανισότητες.
Επιπλέον, η παρούσα διπλωµατική εργασία ενσωµατώνει συνεντεύξεις µε
εκπαιδευτικούς τόσο από την πρωτοβάθµια, όσο και από τη δευτεροβάθµια
εκπαίδευση στην Ελλάδα, µε στόχο να αποτυπωθεί από τις γνώσεις τους, το πώς
αυτές οι ανισότητες εκδηλώνονται σε καθηµερινό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Με τη
διερεύνηση αυτών των διαστάσεων, επιχειρείται η συµβολή των ευρηµάτων της
παρούσας µελέτης, στον ευρύτερο διάλογο σχετικά µε τα µέτρα πολιτικής και τις
πρωτοβουλίες, που απαιτούνται, για την καταπολέµηση των εκπαιδευτικών
ανισοτήτων και την προώθηση ενός εκπαιδευτικού συστήµατος χωρίς αποκλεισµούς,
σύµφωνα µε τους παγκόσµιους στόχους βιώσιµης ανάπτυξης. Η µελέτη αυτή
βασίζεται σε µια σύνθεση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας και νέων εµπειρικών
δεδοµένων, µε στόχο να προσφέρει γνώσεις σχετικά µε τα θεσµικά και οικονοµικά
εµπόδια, που διαιωνίζουν την ανισότητα µεταξύ των γενεών και εµποδίζουν την
εκπαιδευτική πρόοδο σε έθνη µεσαίου και χαµηλού εισοδήµατος.____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________This thesis examines the critical issue of social inequality in schools,
particularly focusing on nations where schools play a pivotal role in determining
social standings based on individual merits rather than inherited wealth. In equitable
societies, meritocracy should ideally dictate social hierarchies, with educational
attainment serving as a key indicator of one's capabilities and potential social
positioning. However, extensive research highlights significant discrepancies in how
social and economic backgrounds influence educational opportunities, particularly in less economically developed nations. This study delves into the dynamics of
educational inequality within the context of Greece, aiming to elucidate how social
and economic disparities exacerbate educational gaps. The research questions address
the extent to which these inequalities affect student performance within classrooms,
contribute to educational exclusion, and whether variables such as gender, economic
status, or ethnicity further compound educational disparities. To enhance the depth of
understanding, this thesis incorporates interviews with educators from both primary
and secondary levels of education in Greece, aiming to capture firsthand insights into
how these inequalities manifest in everyday educational settings. By exploring these
dimensions, this thesis aims to contribute to the broader discourse on policy measures
and initiatives needed to combat educational inequality and foster a more inclusive
educational system in line with global sustainable development goals. This work is
underpinned by a synthesis of existing literature and new empirical data, aiming to
offer insights into the institutional and economic barriers that perpetuate inequality
across generations and hinder educational advancement in middle to low-income
nations. | en_US |