Βυζαντινή τέχνη και αρχιτεκτονική ναοδομία. Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση.
View/ Open
Date
2024-02Author
Παπαγεωργίου, Παρασκευάς
Papageorgiou, Paraskevas
Metadata
Show full item recordAbstract
Η μελέτη αυτή αναδεικνύει την πολιτιστική, θεολογική και ιστορική σημασία της βυζαντινής τέχνης και αρχιτεκτονικής, ενώ παράλληλα εμβαθύνει στο πλούσιο και πολύπλοκο σύμπαν της. Η έρευνα επιχειρεί να προσφέρει μια εμπεριστατωμένη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι βυζαντινές δημιουργικές πρακτικές αντανακλούν το κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον της εποχής τους, χρησιμοποιώντας ένα διεπιστημονικό πλαίσιο που συνδυάζει την ιστορία της τέχνης, την αρχαιολογία, τις θρησκευτικές σπουδές και την πολιτισμική ανθρωπολογία. Σημαντικά ευρήματα καταδεικνύουν πώς η τέχνη και η κοινωνία είναι αλληλένδετες, δείχνοντας πώς κολοσσιαίες κατασκευές όπως η Αγία Σοφία λειτουργούσαν τόσο ως οίκοι λατρείας όσο και ως αναπαραστάσεις της αυτοκρατορικής εξουσίας. Η μελέτη αναδεικνύει το παράδοξο της καινοτομίας και της συνέχειας στη βυζαντινή τέχνη, δείχνοντας πώς αναπτύχθηκε από τα ρωμαϊκά έθιμα, ενώ παράλληλα απορρόφησε στοιχεία από άλλους πολιτισμούς.
Η ενδελεχής εξέταση της εικονογραφίας δείχνει πώς ορισμένα σύμβολα στα θρησκευτικά έργα τέχνης αντανακλούσαν βαθιά ριζωμένες ιδέες του βυζαντινού πολιτισμού και μετέδιδαν περίπλοκες θεολογικές αλήθειες. Η έκθεση εξετάζει επίσης τα ζητήματα διατήρησης που αντιμετωπίζει η βυζαντινή κληρονομιά και προωθεί συνεργατικά σχέδια που περιλαμβάνουν τις τοπικές κοινότητες στη διατήρηση αυτών των πολιτιστικών αγαθών. Επιπλέον, τονίζεται η εκπαιδευτική σημασία των βυζαντινών σπουδών, καθώς και προτάσεις για τη βελτίωση των διεπιστημονικών προγραμμάτων σπουδών που περιλαμβάνουν ευκαιρίες βιωματικής μάθησης.
Προκειμένου να συνδεθεί κανείς με ιστορικές τοποθεσίες και αντικείμενα από κοντά, η επιτόπια έρευνα και οι επισκέψεις σε τοποθεσίες αποτελούν κρίσιμα στοιχεία αυτής της τεχνικής. Οι ερευνητές παρέχουν μια σύνθετη περιγραφή της θέσης της βυζαντινής τέχνης στο ιστορικό της πλαίσιο εξετάζοντας πρωτογενές υλικό, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει γραπτά κείμενα και έργα τέχνης.
Η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών για τη βελτίωση της αλληλεπίδρασης του κοινού με τη βυζαντινή κληρονομιά και η έμφαση σε υποβαθμισμένους τομείς όπως η αστική ανάπτυξη και η κοσμική αρχιτεκτονική είναι μερικές από τις ιδέες για μελλοντική έρευνα. Εν τέλει, η έρευνά μας διασφαλίζει ότι η βυζαντινή τέχνη και αρχιτεκτονική παραμένουν επίκαιρες στη σημερινή συζήτηση για την πολιτιστική κληρονομιά, ενώ παράλληλα προωθείται η καλύτερη κατανόησή τους.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-This study highlights the cultural, theological and historical significance of Byzantine art and architecture, while at the same time delving into its rich and complex universe. The research attempts to offer a thorough understanding of the way in which Byzantine creative practices reflect the socio-political environment of their time, using an interdisciplinary framework that combines art history, archaeology, religious studies and cultural anthropology. Important findings demonstrate how art and society are intertwined, showing how colossal structures such as Hagia Sophia functioned both as houses of worship and as representations of imperial power. The study highlights the paradox of innovation and continuity in Byzantine art, showing how it developed from Roman customs while absorbing elements from other cultures.
A close examination of the iconography shows how certain symbols in religious works of art reflected deep-rooted ideas of Byzantine culture and conveyed complex theological truths. The exhibition also examines the conservation issues facing Byzantine heritage and promotes collaborative projects that involve local communities in the preservation of these cultural assets. In addition, the educational importance of Byzantine studies is highlighted, as well as suggestions for improving interdisciplinary curricula that include experiential learning opportunities.
In order to connect with historic sites and objects in person, field research and site visits are critical elements of this technique. Researchers provide a complex account of the place of Byzantine art in its historical context by examining primary materials, which may include written texts and works of art.
The use of digital technologies to improve public interaction with the Byzantine heritage and a focus on under-researched areas such as urban development and secular architecture are some of the ideas for future research. Ultimately, our research ensures that Byzantine art and architecture remain relevant in today's heritage debate while promoting a better understanding of them.