Η ανεστραμμένη τάξη σε σχέση με τη δασκαλοκεντρική διδασκαλία της Γερμανικής γλώσσας στη Γ'Γυμνασίου
Abstract
Η διδασκαλία των ξένων γλωσσών στα ελληνικά δημόσια σχολεία έχει τα τελευταία
χρόνια εμπλουτιστεί με τη χρήση Νέων Τεχνολογιών. Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί
αναζητούν νέες διδακτικές μεθόδους ικανές να προσελκύσουν το ενδιαφέρον και την
ενεργή συμμετοχή των μαθητών/τριών (Μ/Μ) στην μαθησιακή διαδικασία.
Η διδακτική πρακτική της Ανεστραμμένης Τάξης (ΑΤ) αποτελεί μία καινοτόμο και
ελκυστική μέθοδο διδασκαλίας, που θέτει τον/ην μαθητή/τρια ( Μ/Μ) σε ρόλο
πρωταγωνιστή στη μάθησή του/της και στην οποία ουσιαστικά συμβαίνει αντιστροφή
του τυποποιημένου τρόπου διδασκαλίας. Σύμφωνα με τον Schaupp του Flipped
classroom Austria, ( 2018) πρόκειται για μια μαθητοκεντρική και αυτόνομη μάθηση.
Στην συμβατική διδασκαλία η παρουσίαση του νέου γνωστικού υλικού γίνεται στην
τάξη από τον/ην δάσκαλο/α, συνήθως σε μορφή διάλεξης, και οι ασκήσεις εμβάθυνσης
δίνονται στους/στις μαθητές/τριες ( Μ/Μ) για το σπίτι. Στην ΑΤ η παρουσίαση του νέου
περιεχομένου μεταφέρεται στο σπίτι σε μορφή βιντεομαθήματος και οι εργασίες
εμβάθυνσης γίνονται στην τάξη με ενεργητική και συνεργατική δράση.
Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να διερευνήσει την επίδραση που έχει η ΑΤ στους
Μ/Μ κατά τη διδασκαλία των Γερμανικών ως ξένη γλώσσα στο ελληνικό δημόσιο
σχολείο. Συγκεκριμένα θα γίνει προσπάθεια να διερευνηθούν α. η επίδραση της
διδακτικής μεθόδου στην ακαδημαϊκή επίδοση των Μ/Μ β. η επίδραση στην ανάπτυξη
των γλωσσικών τους ικανοτήτων γ. ο βαθμός δέσμευσης στην μαθησιακή διαδικασία
και τέλος ο βαθμός αυτορρύθμισης και αυτονομίας των Μ/Μ κατά την παρέμβαση της
ΑΤ.
Για τον σκοπό αυτό επιλέχθησαν δύο τμήματα της Γ΄ Γυμνασίου από τα οποία το ένα
τμήμα, το τμήμα ελέγχου, θα παρακολουθήσει τη νέα θεματική ενότητα με την
συμβατική δασκαλοκεντρική διδασκαλία ( ΔΔ) και το δεύτερο τμήμα, το πειραματικό
θα διδαχθεί την ίδια θεματική ενότητα με την μέθοδο της ΑΤ. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The teaching of foreign languages in Greek public schools has been enhanced in recent
years by the incorporation of new technologies. Concurrently, educators are seeking
innovative teaching methodologies that can engage students and facilitate active
participation in the learning process.
The Inverted Classroom (AT) is an innovative and attractive teaching method that
places the student (M/M) in the role of a protagonist in their learning. This involves a
reversal of the standard way of teaching. According to Schaupp of Flipped Classroom
Austria (2018), it is a student-centred and autonomous learning approach. In
conventional teaching, the presentation of new knowledge material is typically
conducted by the teacher in the form of a lecture, with subsequent immersion exercises
assigned to students (M/M) for completion outside of class. In AT, the presentation of
the new content is delivered via video lesson, with the immersion tasks conducted in
class in an active and cooperative manner.
The objective of this paper is to investigate the impact of AT on M/M in the teaching
of German as a foreign language in Greek public schools. In particular, the following
aspects will be examined:
a. The effect of the teaching method on the academic performance of M/M
b. The effect on the development of their language skills
c. The degree of engagement in the learning process
d. The degree of self-regulation and autonomy of M/M during the AT intervention
In order to achieve this objective, two sections of the third grade were selected. One of
these, the control section, will follow the new subject matter unit with the conventional
teacher-centred instruction (TA), while the second section, the experimental section,
will be taught the same subject matter unit with the AT method.