Συνεργασία και επικοινωνία των εκπαιδευτικών στην σχολική κοινότητα: Αντιλήψεις των εκπαιδευτικών
Abstract
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση της σχέσης μεταξύ συνεργασίας και
επικοινωνίας των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και οι παράγοντες που
επηρεάζουν αυτές τις διαδικασίες, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός αποτελεσματικού
σχολικού περιβάλλοντος. Η έρευνα ακολούθησε ποσοτική προσέγγιση, με τη χρήση
ερωτηματολογίου, το οποίο απευθύνθηκε σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η
δειγματοληψία πραγματοποιήθηκε με σκοπό την αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος. Για
την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν περιγραφικά και επαγωγικά στατιστικά
μέτρα, συμπεριλαμβανομένων των t-test, ANOVA, Kruskal-Wallis και του στατιστικού
ελέγχου Pearson’s r για τη διερεύνηση των συσχετίσεων μεταξύ των μεταβλητών.
Τα αποτελέσματα ανέδειξαν υψηλό επίπεδο συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ των
εκπαιδευτικών. Αναφορικά με τις συνήθεις περιπτώσεις συνεργασίας, η αμοιβαία υποστήριξη
στην επίλυση προβλημάτων ήταν η συχνότερη μορφή συνεργασίας, ακολουθούμενη από την
εξεύρεση βέλτιστων λύσεων και τη βελτίωση της ακαδημαϊκής απόδοσης των μαθητών. Ως
προς τους παράγοντες που προάγουν τη συνεργασία, αυτοί περιλαμβάνουν την εμπιστοσύνη,
το θετικό κλίμα και το ομαδικό πνεύμα. Ακόμη, η συσχέτιση μεταξύ επικοινωνίας και
εργασιακής ικανοποίησης ήταν θετική, επιβεβαιώνοντας ότι η βελτίωση της επικοινωνίας
αυξάνει την επαγγελματική δέσμευση και ικανοποίηση των εκπαιδευτικών.
Η έρευνα κατέδειξε τη σημασία της συνεργασίας και επικοινωνίας για τη διαμόρφωση ενός
θετικού σχολικού περιβάλλοντος, που ενισχύει τόσο τη διδακτική αποτελεσματικότητα όσο
και την εργασιακή ικανοποίηση. Σε αυτό το πλαίσιο, η αντιμετώπιση των εμποδίων που
περιορίζουν τη συνεργασία, όπως επι παραδείγματι ο εργασιακός φόρτος, αποτελούν κρίσιμο
ζήτημα για τη διαμόρφωση ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________This study aimed to explore the relationship between collaboration and communication
among primary school teachers, along with the factors that influence these processes,
contributing to the development of an effective school environment. A quantitative research
approach was adopted utilizing a questionnaire distributed to primary school teachers.
Sampling was conducted to ensure the representativeness of the sample. Data analysis
involved descriptive and inferential statistical methods, including the t-test, ANOVA, Kruskal
Wallis, and Pearson’s r, to examine correlations between variables.
The findings indicated a high level of collaboration and communication among teachers.
Mutual support in problem solving has emerged as the most common form of collaboration,
followed by joint efforts to find optimal solutions and improve students’ academic
performance. Factors that promote collaboration include trust, positive school climate, and
team spirit. Additionally, a positive correlation was found between communication and job
satisfaction, confirming that enhanced communication increased teachers’ professional
commitment and satisfaction.
The study highlights the significance of collaboration and communication in creating a
positive school environment, which boosts both teaching effectiveness and job satisfaction.
Addressing barriers, such as heavy workload, is essential for fostering a supportive and
collaborative environment.