Διδακτική αξιοποίηση της γλωσσικής ποικιλίας στο πλαίσιο της γλωσσοδιδακτικής των πολυγραμματισμών: η περίπτωση των τηλεοπτικών διαφημίσεων
Abstract
Τα κείμενα μαζικής κουλτούρας αποτελούν κομμάτι της καθημερινότητάς μας
και βασικό μηχανισμό πρόσληψης και κατασκευής της γλωσσικής πολυμορφίας. Τα
τελευταία χρόνια, πολλές τηλεοπτικές διαφημίσεις χρησιμοποιούν διαλεκτικά
συστήματα της ελληνικής για να διαφημίσουν τα προϊόντα τους στην ελληνική αγορά.
Η επιλογή αυτή φαίνεται ενδιαφέρουσα εάν λάβουμε υπόψη ότι δεν χρησιμοποιείται
η πρότυπη γλώσσα, η Κοινή Νεοελληνική, αλλά διαλεκτικά συστήματα από διάφορα
μέρη της χώρας μας. Επίσης, πολλές τηλεοπτικές διαφημίσεις μέσω του χιούμορ
προβάλλουν στερεότυπα που αφορούν την κατασκευή έμφυλων ταυτοτήτων αλλά
και λανθάνουσες και φυσικοποιημένες ιδεολογίες που συνεχίζουν να υπάρχουν στη
σύγχρονη κοινωνία μας όσον αφορά τα φύλα. Τα άτομα δηλαδή οφείλουν να
συντονίζονται γλωσσικά με την κοινωνιόλεκτο που προσιδιάζει στο φύλο τους και να
ευθυγραμμίζονται με τη γλωσσική ομοιογένεια και τα στερεότυπα που απορρέουν
από αυτή, καθώς η παραβίαση των γλωσσικών οριοθετήσεων έχει ως αποτέλεσμα τη
χιουμοριστική στοχοποίηση τους (Αρχάκης κ.συν., 2015). Στόχος λοιπόν αυτής της
μελέτης είναι η ανάλυση αυτής της γλωσσικής πολυμορφίας και η παρουσίαση ενός
προτεινόμενου προγράμματος βάσει του μοντέλου των πολυγραμματισμών που
σχεδιάστηκε για μαθητές Γυμνασίου, με στόχο να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές
όλες τις διαστάσεις της γλωσσικής ετερογένειας και να ενισχύσουν την κριτική
γλωσσική τους επίγνωση, αξιοποιώντας δεδομένα από την καθημερινότητά τους. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-Mass culture texts are a part of our daily life and a basic mechanism for the
acquisition and construction of linguistic diversity. In recent years, many television
commercials have been using dialectal systems of Greek to advertise their products in
the Greek market. This choice seems interesting if we take into account that the
standard language, Common Modern Greek, is not used, but dialectal systems from
different parts of our country. Also, many television commercials through humor
project stereotypes regarding the construction of gender identities as well as latent
and naturalized ideologies that continue to exist in our modern society regarding
gender. In other words, individuals must linguistically coordinate with the sociolect
that is characteristic of their gender and align with linguistic homogeneity and the
stereotypes that derive from it, as the violation of linguistic demarcations results in
their humorous targeting (Archakis et al., 2015). So the aim of this study is to analyze
this linguistic diversity and to present a proposed program based on the model of
polyliteracies designed for high school students, with the aim of making students
aware of all the dimensions of linguistic heterogeneity and strengthening their critical
linguistic awareness, utilizing data from their everyday life.