Η χρήση του παιχνιδιού στη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας.
Abstract
Στην επιδίωξη αναβάθμισης της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης
γλώσσας, καθοριστική σημασία διαδραματίζει η συμβολή των παιχνιδιών με το κάθε
είδος ξεχωριστά να προσδίδει ιδιαίτερα οφέλη στην ανάπτυξη του παιδιού της
προσχολικής ηλικίας. Το ζητούμενο της παρούσας εργασίας ήταν η εκτίμηση του
βαθμού στο οποίο το παιχνίδι συνείσφερε στην διαδικασία εκμάθησης της ελληνικής
ως δεύτερης/ξένης γλώσσας στο περιβάλλον του ελληνικού σχολείου. Για τη
διεκπεραίωση της τρέχουσας βιβλιογραφικής εργασίας πραγματοποιήθηκε εκτενής
μελέτη σε παγκόσμιες και εσωτερικές επιστημονικές βάσεις δεδομένων με την
αξιοποίηση σχετικών λέξεων-κλειδιών. Με την αξιοποίηση της διαθέσιμης
βιβλιογραφίας αναδείχθηκαν ότι τα οφέλη του παιχνιδιού ως εκπαιδευτικό εργαλείο
ποικίλουν και εντοπίζονται τόσο στην εκμάθησης γλωσσών, καθότι αξιοποιούνται οι
γλωσσικές δεξιότητες και εξασκούνται πολλές εκδοχές επικοινωνίας όσο και στη
συναισθηματική ανάπτυξη. Δημιουργούν ένα νοηματοδοτημένο περιβάλλον μάθησης
για πρακτική, παρακινώντας τους μαθητές και τις μαθήτριες με μεταναστευτικό
υπόβαθρο να αξιοποιήσουν τη γλώσσα με δημιουργικότητα και αυθορμητισμό, μέσα
από μία διασκεδαστική δραστηριότητα. Τέλος, στο πλαίσιο επιλογής κατάλληλων
παιχνιδιών πολύτιμος κρίνεται ο ρόλος του εκπαιδευτικού, ο οποίος οφείλει να παρέχει
ένα ασφαλές μαθησιακό περιβάλλον που θα τους κατευθύνει προς το φυσικό και
αβίαστο τρόπο κατάκτηση της γλώσσας. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________In the pursuit of upgrading the teaching of Greek as a second/foreign language, the
contribution of games plays a decisive role, with each type individually providing
particular benefits to the development of the preschool child. The aim of this work was
to assess the extent to which games contributed to the process of learning Greek as a
second/foreign language in the Greek school environment. In order to carry out the
current bibliographic work, an extensive study was carried out in global and domestic
scientific databases using relevant keywords. By utilizing the available bibliography, it
was revealed that the benefits of games as an educational tool are varied and are found
both in language learning, as language skills are utilized and many communication
options are practiced, as well as in emotional development. They create a meaningful
learning environment for practice, motivating students with a migrant background to
use the language with creativity and spontaneity, through a fun activity. Finally, in the
context of selecting appropriate games, the role of the teacher is considered valuable,
who must provide a safe learning environment that will direct them towards the natural
and effortless way of acquiring the language.