Η συνεργασία μεταξύ Παιδικού Σταθμού και οικογένειας. Οι απόψεις των παιδαγωγών και των γονέων και κηδεμόνων
Abstract
Ο Παιδικός Σταθμός στην Ελλάδα καλλιεργεί μια δημοκρατική κουλτούρα όπου η συμμετοχή
της οικογένειας κρίνεται αναγκαία. Μέσα από την τακτική και συστηματική συνεργασία
γονέων/κηδεμόνων και παιδαγωγών απορρέουν οφέλη για τα παιδιά, τους γονείς/κηδεμόνες
αλλά και τις/τους παιδαγωγούς. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση απόψεων
των παιδαγωγών και των γονέων/κηδεμόνων παιδιών προσχολικής ηλικίας που φοιτούν σε
Παιδικό Σταθμό σχετικά με τη συνεργασία μεταξύ τους. Συγκεκριμένα εξετάζονται οι τρόποι
επικοινωνίας, τα οφέλη συνεργασίας τόσο για τα παιδιά και τις/τους παιδαγωγούς όσο και για
τους γονείς/κηδεμόνες. Επιπλέον, η μελέτη διερευνά τις μορφές εθελοντικής εργασίας των
γονέων/κηδεμόνων, τη συνεργασία του Παιδικού Σταθμού με την κοινότητα καθώς επίσης και
τους παράγοντες που διευκολύνουν και εμποδίζουν τη συνεργασία αυτή. Η έρευνα υιοθετεί
μια ποσοτική μεθοδολογική προσέγγιση και η συλλογή των δεδομένων έγινε μέσω δυο
ερωτηματολογίων ένα για γονείς/κηδεμόνες και ένα για παιδαγωγούς. Η παρούσα εργασία
επικεντρώθηκε στους γονείς/κηδεμόνες παιδιών προσχολικής ηλικίας μεταξύ 2,5 και 4 ετών
που είναι εγγεγραμμένα στους Παιδικούς Σταθμούς του Νομού Έβρου, καθώς και στο
παιδαγωγικό προσωπικό που εργάζεται στη συγκεκριμένη περιοχή. Τα ευρήματα της έρευνας,
αποκαλύπτουν ότι η μεταξύ τους συνεργασία θεωρείται σημαντική από όλους/ες τους/τις
συμμετέχοντοντες/ουσες. Μάλιστα σε ορισμένα ζητήματα που άπτονται της συνεργασίας
αυτής παρατηρείται απόλυτη ταύτιση των απόψεων τους. Επιπλέον διαπιστώνεται ότι
γονείς/κηδεμόνες με χαμηλότερο κοινωνικό/οικονομικό επίπεδο θεωρούν πιο σημαντική την
επικοινωνία με τις/τους παιδαγωγούς. Οι συμμετέχοντες/ουσες συμφωνούν ότι τα οφέλη
συνεργασίας για όλα τα ενδιαφερόμενα μέλη είναι πολλαπλά. Τα παιδιά αναπτύσσουν σχέση
εμπιστοσύνης και ασφάλειας με τις/τους παιδαγωγούς, ενώ η δημιουργία θετικού
παιδαγωγικού κλίματος θεωρείται σημαντικότερο όφελος για τις/τους παιδαγωγούς. Τέλος οι
γονείς/κηδεμόνες μέσα από τη συνεργασία ανακαλύπτουν τις ικανότητες και εντοπίζουν τις
αδυναμίες των παιδιών τους. Συνάμα, επιβεβαιώνεται η γενικότερη τάση που αναδεικνύει η
ερευνητική βιβλιογραφία, δηλαδή ότι η συνεργασία με την κοινότητα είναι απαραίτητη και
ωφέλιμη για τα παιδιά. Όσον αφορά τους παράγοντες που διευκολύνουν τη συνεργασία μεταξύ
τους κυριαρχεί η άποψη της από κοινού αντιμετώπισης των διαφόρων προβλημάτων αλλά και
της τακτικής επικοινωνίας. Η έλλειψη χρόνου των γονέων/κηδεμόνων αποτελεί παράγοντας
και για τις δυο πλευρές που εμποδίζει τη συνεργασία μεταξύ τους.______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-The Nursery School in Greece cultivates a democratic culture where family participation is
considered necessary. Through the regular and systematic cooperation of parents/guardians and
educators, benefits arise for children, parents/guardians and educators. The purpose of this
research is to investigate the views of educators and parents/guardians of preschool children
attending a Nursery School regarding cooperation between them. Specifically, the methods of
communication are examined, the benefits of cooperation for both children and educators and
for parents/guardians. In addition, the study explores the forms of voluntary work of
parents/guardians, the cooperation of the Nursery School r with the community as well as the
factors that facilitate and hinder this cooperation. The research adopts a quantitative
methodological approach and the data collection was carried out through two questionnaires,
one for parents/guardians and one for educators. This work focused on parents/guardians of
preschool children between 2.5 and 4 years old who are registered in the Nursery Schools of
the Prefecture of Evros, as well as on the pedagogical staff working in the specific area. The
findings of the research reveal that cooperation between them is considered important by both
contexts. In fact, on certain issues related to this cooperation, their opinions are completely
identical. However, it is found that parents/guardians with a lower social/economic level
consider communication with educators to be more important. The benefits of cooperation for
all interested members are multiple. Children develop a relationship of trust and security with
educators, while the creation of a positive pedagogical climate is considered a more important
benefit for educators. Finally, through cooperation, parents/guardians discover the abilities and
identify the weaknesses of their children. At the same time, it is observed that parents/guardians
confirming the general trend that prevails in the theory that cooperation with the community is
necessary and beneficial for children. Regarding the factors that facilitate cooperation between
them, it is observed that the joint treatment of various problems predominates, while the lack
of appropriate knowledge of parents/guardians and the lack of time are some of the factors that
hinder cooperation between them.