Ηθική ηγεσία: Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για τη σχέση της με την Ενσυναίσθηση
Abstract
Η ηθική ηγεσία στην εκπαίδευση παίζει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ενός
θετικού και δίκαιου σχολικού περιβάλλοντος. Ακεραιότητα, διαφάνεια και δίκαιη
αντιμετώπιση τόσο εκπαιδευτικού προσωπικού όσο και των μαθητών είναι λίγες από
τις ηθικές πρακτικές που εφαρμόζουν οι διευθυντές και οι διευθύντριες σχολικών
μονάδων. Η στάση που τηρούν και ο τρόπος που διοικούν επηρεάζει τόσο το κλίμα
συνεργασίας στο σχολείο όσο και την επαγγελματική ικανοποίηση των υφισταμένων.
Οι εκπαιδευτικοί συχνά εκλαμβάνουν την ηθική ηγεσία και την ενσυναίσθηση ως
άρρηκτα συνδεδεμένες. Ένας διευθυντής ή μία διευθύντρια που ενεργεί με βάση την
ηθική ηγεσία δεν εστιάζει μόνο στη λήψη δίκαιων αποφάσεων, αλλά δείχνει και
αυξημένη κατανόηση απέναντι στις ανάγκες και τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών.
Αυτό σημαίνει ότι η ενσυναίσθηση αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της ηθικής
ηγεσίας, καθώς επιτρέπει στους ηγέτες να παρέχουν ουσιαστική στήριξη στο
προσωπικό του σχολείου τους. Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τον ρόλο της
ηθικής ηγεσίας στην εκπαίδευση και το πώς αντιλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί την
σχέση της ηθικής ηγεσίας με την ενσυναίσθηση των διευθυντών και διευθυντριών, με
στόχο πάντα την βελτιστοποίηση του σχολικού περιβάλλοντος. 157 εκπαιδευτικοί
συμπλήρωσαν τις κλίμακες Ethical Leadership Questionnaire , και το Tοrοnto Εmpathy
Questiοnnaire, οι οποίες αξιολογούν την ηθική ηγεσία και την ενσυναίσθηση
αντίστοιχα. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι διευθυντές παρουσιάζουν αυξημένα
επίπεδα ενσυναίσθησης και, επίσης, όσο μεγαλύτερη είναι και η ενσυναίσθησή τους
τόσο υψηλότερο είναι το επίπεδο ηθικής ηγεσίας. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Ethical leadership in education plays a significant role in creating a positive and
fair school environment. Integrity, transparency, and fair treatment of both teaching
staff and students are some of the ethical practices implemented by school headmasters.
Their approach and leadership style influence both the collaboration atmosphere within
the school and the professional contentment of their subordinates. Teachers often
perceive the relationship between ethical leadership on the one hand and empathy as
strongly connected. A principal who acts based on ethical leadership does not only
focus on making fair decisions but also demonstrates a heightened understanding of
teachers’ needs and concerns. This suggests that empathy is a fundamental
characteristic of ethical leadership, as it enables leaders to provide meaningful support
to their staff. This thesis examines the role of ethical leadership in education and how
teachers perceive the relationship between ethical leadership and the empathy of school
principals, always aiming at optimizing the school environment. A total of 157 teachers
completed the Ethical Leadership Questionnaire and the Toronto Empathy
Questionnaire, which study ethical leadership and empathy, respectively. The results
showed that principals attain high levels of empathy, and the greater their empathy, the
higher their level of ethical leadership.