Επαγγελματικές επιλογές μαθητών ελληνικών δημοτικών σχολείων: Το οικογενειακό και το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο των επιλογών τους
Abstract
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των επαγγελματικών επιλογών των παιδιών του δημοτικού σχολείου και το κοινωνικό και οικογενειακό πλαίσιο που συνετέλεσε στην επιλογή τους αυτή. Επίσης διερευνώνται οι αντιλήψεις και προκαταλήψεις που πιθανόν να διαθέτουν για τα επαγγέλματα και τη σχέση ανάμεσα στο επάγγελμα με το φύλο, την ηλικία, το επάγγελμα του πατέρα και της μητέρας και το είδος της οικογένειας που ανήκουν. Η έρευνα έγινε σε 100 μαθητές από όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι σε ΚΔΑΠ (Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών) του Δήμου Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στο ΚΔΑΠ Β΄ και ΚΔΑΠ Ε΄ κατά το σχολικό έτος 2016-2017. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη χρήση αυτοσχέδιου ερωτηματολογίου. Πρόκειται για έρευνα επισκόπησης με απλή-τυχαία δειγματοληψία. Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει ερωτήσεις κλειστού τύπου, όπου ζητείται το φύλο, η ηλικία, το επάγγελμα του πατέρα και το επάγγελμα της μητέρας. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει 13 ερωτήσεις ανοιχτού τύπου που αναφέρονται στο επάγγελμα που θέλουν τα παιδιά να ασχοληθούν στο μέλλον. Μέσα από την ανάλυση των δεδομένων παρατηρούμε πως οι μαθητές επιλέγουν περισσότερο επαγγέλματα που ανήκουν στην κατηγορία των ανώτερων, μεσαίων επαγγελμάτων και επαγγελμάτων που σχετίζονται με εκείνο του εκπαιδευτικού. Επίσης κυριότερος λόγος επιλογής είναι το ότι το επάγγελμα τους είναι αρεστό. Επιπλέον εντοπίζουμε πως τα περισσότερα παιδιά αντλούν τις πληροφορίες για το επάγγελμα μέσα από την οικογένεια, δηλαδή τους γονείς και τους κοντινούς συγγενείς και μέσα από όσα μαθαίνουν στο σχολείο ή τον αθλητισμό.
The goal of this project is to research the choices of profession made by children of the elementary school and the social and family environment that contributed to this choice. Moreover, the ideas or superstitions that they might have considering a vocation and its relation to the gender, the age, the mother’s and father’s job and the kind of family that they come from, are examined. The research was done on 100 students from all classes of the elementary school, who are registered in Centers of Creative Occupation for children (ΚΔΑΠ) of the borough of Thessaloniki and, specifically, in the Center B΄ (ΚΔΑΠ Β΄) and E’ (ΚΔΑΠ Ε΄) from 2016-2017 school year. The research was done using an extemporaneous questionnaire. It is a quantitative research of chances with simple-accidental sampling. The questionnaire consists of two parts. The first part includes closed questions, where the gender, the age, the father’s and the mother’s job are asked. The second part includes 13 open questions, where the job that the children would like to have in the future is mentioned. Analyzing the data, we conclude that students are more likely to choose a profession from the higher and middle jobs and the ones that have to do with the job of an educator. Also, the main reason of the choice is that the job is likeable. Moreover, we point out that children choose the information needed for a specific job from inside the family, namely the parents and the close relatives, and from everything they learn in school and sport activities.