Τα σχολικά εγχειρίδια της γλωσσοεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης κατά την περίοδο του μεσοπολέμου
Abstract
Τα Αναγνωστικά έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην εκπαίδευση της νέας γενιάς και κατ’ επέκταση στη διαμόρφωση του οραματιζόμενου τύπου πολίτη σ’ όλη τη διάρκεια του 19ου και του 20ου αιώνα. Τα γλωσσικά εγχειρίδια παρουσιάζουν έντονες αλλαγές ανά τα χρόνια, ανάλογα με τι αντίστοιχες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούν.
Κατά τη διάρκεια των ταραγμένων χρόνων του Μεσοπολέμου, η Ελλάδα ήρθε αντιμέτωπη με πολλές αλλαγές οι οποίες είναι εμφανείς και μέσα από τα σχολικά βιβλία της περιόδου. Μεγάλοι λογοτέχνες και ποιητές της εποχής σε συνεργασία με σπουδαίους παιδαγωγούς, πραγματοποιούν το δύσκολο έργο της έκδοσης των σχολικών Αναγνωστικών. Η λήξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, η ρήξη της Μεγάλης Ιδέας και η μετέπειτα Μεταξική δικτατορία, στιγματίζουν τις δεκαετίες από το 1920 μέχρι και το 1940.
Μέσα από την εργασία αυτή κύριο εγχείρημα είναι η μελέτη, αλλά και η αναγνώριση των Αναγνωστικών της περιόδου από λογοτεχνική και εκπαιδευτική άποψη. Σπουδαίοι Έλληνες λογοτέχνες και ποιητές της «Γενιάς του 30’» σκιαγραφούν με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο το πλαίσιο με βάση το οποίο λειτουργεί μια ολόκληρη κοινωνία στα ταραγμένα χρόνια του ελληνικού μεσοπολέμου. The textbooks of the language-educational reform during the interwar period in Greece have contribute, in many cases, in the formation of a visionary type of citizen. Studying the differences of the textbooks throughout the years, it’s easy to identify the aspects of everyday life throughout a plurality of political, social and economic influence.
Many great writers and poets of the 30s’ have contribute into publishing the textbooks for primary education. Using their art as a reflection of their reality, those artists have created an entire new artistic generation in Greek literature.
But first, if we want to comprehend the educational and inventive value of those books, we must be aware of the political and social circumstances of the interwar period in Greece. The content of these books is being briefly presented and
the way they correspond to the ethnic goals of that specific era is being examined. In addition, the generated questions coming from the identity of these books and the conformity of the writer towards the ethnocentrism fundamentals are discussed .