Απόψεις νηπιαγωγών ειδικής αγωγής και ειδικού προσωπικού σχετικά με τα προγράμματα ειδικών δεξιοτήτων στο ειδικό νηπιαγωγείο
Abstract
Οι κοινωνικές δεξιότητες αποτελούν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ειδικής αγωγής το οποίο πολλές φορές παραλείπεται από τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Είναι συχνό φαινόμενο να επικεντρώνεται η εκπαίδευση των παιδιών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες ή και Αναπηρίες σε τομείς περισσότερο λειτουργικούς, οι οποίοι συχνά δεν στοχεύουν καθαρά στον τομέα των κοινωνικών δεξιοτήτων.
Στην έρευνα αυτή γίνεται προσπάθεια να εξεταστούν οι απόψεις των νηπιαγωγών ειδικής αγωγής αλλά και του ειδικού προσωπικού σχετικά με τα προγράμματα των κοινωνικών δεξιοτήτων στο ειδικό νηπιαγωγείο. Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν στον νομό Θεσσαλονίκης. Για την σύνταξη των ερευνητικών ερωτημάτων επιλέχθηκε η ποιοτική έρευνα με την χρήση ημι – δομημένων συνεντεύξεων.
Οι συμμετέχοντες αποτυπώνουν την υπάρχουσα κατάσταση στο ειδικό νηπιαγωγείο και παραθέτουν την άποψή τους για τα προγράμματα κοινωνικών δεξιοτήτων αλλά και τι θα ήταν καλό να περιέχουν αυτά. Τα αποτελέσματα τις έρευνας έδειξαν ότι οι απόψεις των ερωτηθέντων αλλάζουν ανάλογα με την ιδιότητα που έχει ο καθένας μέσα στο σχολείο. Η κοινωνικότητα για τον καθένα είναι κάτι ξεχωριστό και αντικατοπτρίζεται με διαφορετικό τρόπο μέσα από τον χώρο της όποιας ειδικότητας.
Τέλος, σκοπός της έρευνας αυτής είναι να αναδείξει το σχετικά περίπλοκο κομμάτι της ειδικής αγωγής, που είναι οι κοινωνικές δεξιότητες αλλά και να τονίσει την ανάγκη για ενίσχυση των κοινωνικών ικανοτήτων στο ειδικό νηπιαγωγείο. Social skills are a major part of the special training which is very often left out of training programs. It is a frequent phenomenon that children’s education with special training needs or disabilities focus more on functional Social skills are a major part of the special training which is very often left out of training programs. It is a frequent phenomenon that children’s education with special training needs or disabilities focus more on functional areas and very often fail to aim clearly on the social skills sector. This research attempts to look at the views of specialist nursery school and specialized staff on social skills programs in the special kindergarten. This research was conducted in the city of Thessaloniki. For the compilation of the research questions, qualitative research was selected using IMI - structured interviews. The participants wrote out the current situation at the special kindergarten, presented their views on the special skills programs but also what would be beneficial for them to contain. The results of the research showed that the views of the participants changed according to their faculty within the school. Sociability in each person is unique and reflects in a different way within the field if each specialty. Finally, the purpose of this investigation is to show the relatively complicated part of special education, that is social skills, but also to point out the need for reinforcement in special skills at the special kindergarten.