Εισαγωγή και εφαρμογή καινοτομιών στο δημοτικό σχολείο από την οπτική γωνία των διευθυντών σχολικών μονάδων
Abstract
Οι μαθητές του 21ου αιώνα έρχονται στα σχολεία με πολλές γνώσεις και δεξιότητες. Είναι ανάγκη λοιπόν τα εκπαιδευτικά συστήματα να μετατρέψουν τις διδακτικές τους πρακτικές για να μπορέσουν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες των μαθητών. Είναι λοιπόν επιτακτική ανάγκη στην υποχρεωτική εκπαίδευση η εισαγωγή, προώθηση και εφαρμογή καινοτομιών. Οι καινοτομίες στην εκπαίδευση είναι χαρακτηριστικό όλων των σύγχρονων εκπαιδευτικών συστημάτων και δίνεται μεγάλη βαρύτητα για την εισαγωγή και εφαρμογή τους απ’ όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σήμερα τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και το ίδιο το σχολείο αντιμετωπίζουν απαιτήσεις αυξημένου επαγγελματισμού. Για να μπορέσουν να ανταποκριθούν πρέπει να προσφέρουν στους μαθητές την ευκαιρία να αναπτύξουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για να γίνουν ανεξάρτητοι και ενεργοί πολίτες. Για να γίνει αυτό απαιτείται επανεξέταση της διάρθρωσης του σχολείου, της οργάνωσης και της μάθησης, του περιεχομένου της μαθησιακής διαδικασίας, καθώς και του ρόλου των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων, η προετοιμασία των εκπαιδευτικών, η διδασκαλία των μαθημάτων πρέπει να σχεδιαστούν υπό το πρίσμα της εισαγωγής και εφαρμογής καινοτομιών. Πρέπει λοιπόν να εξελιχθεί το παραδοσιακό σχολείο σε μια πιο προηγμένη μορφή και να μετατραπεί σε ένα σχολείο που εισάγει, εφαρμόζει και αξιολογεί καινοτομίες. Η εισαγωγή καινοτομιών στο σχολείο είναι μια δύσκολη διαδικασία που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα αντιδράσεις και προβλήματα. Οι καινοτομίες απαιτούν ικανούς ηγέτες οι οποίοι πρέπει να μπορούν να αλλάξουν το στυλ ηγεσίας ανάλογα με το πλαίσιο και τη φάση της καινοτομίας, να μπορούν να πείσουν τους υφισταμένους τους για την αναγκαιότητα εισαγωγής καινοτομιών και να κατανοούν ποιες ηγετικές συμπεριφορές απαιτούνται για την προώθηση και διαχείριση της διαδικασίας της καινοτομίας.
The students of the 21st century are coming to schools with a lot of knowledge and skills. It is therefore necessary for educational systems to transform their teaching practices to be able to meet the increased needs of students. It is therefore imperative that in compulsory education the introduction, promotion and implementation of innovations. The innovations in education is a feature of all modern educational systems and attach great importance to the introduction and implementation of all of the countries of the European Union. Today, both the teachers and the school itself facing demands for increased professionalism. To be able to respond should offer students the opportunity to develop the skills needed to become independent and active citizens. To do this required a review of the structure of the school, the organisation and the learning content of the learning process, as well as the role of teachers and students. The content of curricula, preparation of teachers, the teaching of the courses need to be designed in the light of the introduction and implementation of innovations. So we need to evolve the traditional school into a more advanced form and turned into a school that introduces, implements, and evaluates innovations. The introduction of innovations in school is a difficult process that can result in reactions and problems. Innovations require skilled leaders who must be able to change the style of leadership depending on the context and phase of innovation, to be able to convince their subordinates about the necessity of introduction of innovations and to understand what leadership behaviors are required for the promotion and management of the innovation process