Απόψεις των διευθυντών δημοτικών σχολείων για τις συγκρούσεις στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας: η περίπτωση διευθυντών της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας
Abstract
Στην παρούσα εργασία μελετήθηκε το φαινόμενο των σχολικών συγκρούσεων, γιατί, όπως και σε όλους τους οργανισμούς, έτσι και στις σχολικές μονάδες εμφανίζονται συγκρούσεις. Έγινε προσπάθεια μέσω της ποιοτικής έρευνας να μελετηθούν οι απόψεις των διευθυντών δημοτικών σχολείων, προκειμένου να νοηματοδοτηθεί η έννοια της σύγκρουσης και να εντοπιστούν οι ομάδες ανάμεσα στις οποίες εκδηλώνονται οι σχολικές συγκρούσεις, οι αιτίες που τις προκαλούν, οι επιπτώσεις που επιφέρουν στα μέλη της σχολικής κοινότητας, οι τρόποι που αυτές διαχειρίζονται καθώς και να διευκρινιστεί ο ρόλος που διαδραματίζει ο διευθυντής στη διαχείρισή τους.
Η έρευνα διεξήχθη στην Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας. Συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν δεκατρείς διευθυντές δημοτικών σχολείων, οι απόψεις των οποίων συγκεντρώθηκαν με τη μέθοδο της ημιδομημένης συνέντευξης.
Από τα αποτελέσματα της έρευνας διαφάνηκε ότι οι σχολικές συγκρούσεις είναι ένα πολύπλοκο και ποικιλόμορφο φαινόμενο, καθώς σε κάθε σχολική μονάδα λαμβάνουν χώρα διαφορετικού είδους συγκρούσεις που οφείλονται σε μια ποικιλομορφία αιτιών και διαχειρίζονται με διαφορετικούς τρόπους. Εντοπίστηκαν συγκρούσεις ανάμεσα σε όλες τις ομάδες της σχολικής κοινότητας, με διαφορετική ωστόσο συχνότητα εμφάνισης σε κάθε σχολική μονάδα. Οι αιτίες που τις προκαλούν είναι οργανωσιακές αλλά και διαπροσωπικές. Οι επιπτώσεις των συγκρούσεων χαρακτηρίζονται κυρίως αρνητικές. Καταβάλλονται συνήθως προσπάθειες να επιλύονται με συνεργατικές μεθόδους, ενώ οι διευθυντές αντιλαμβάνονται το ρόλο τους ως διαχειριστές της σύγκρουσης, προκειμένου αυτή να επιλυθεί.
The present study examines the phenomenon of school conflicts because, as in all organizations, conflicts occur in schools as well. An attempt has been made through qualitative research to examine the views of primary school Directors in order to identify the conceptualization of conflict and to trace the groups among which school conflicts occur, the reasons that cause them, the impact they have on the members of the school community, the ways in which they are managed as well as the role of the principal in their management.
The study was conducted in Pella's Regional Unit. The sample of the study consisted of thirteen Directors of Primary schools. Semi-structured interview was the basic instrument for gathering qualitative data.
The results of the study revealed that school conflicts are a complex and multidimensional phenomenon, as in every school context different kinds of conflicts occur due to a variety of reasons, and they are managed in different ways. Conflicts have been revealed among all groups in the school community, with a different frequency of occurrence in every school contex though. The reasons that cause them are both organizational and interpersonal. The impacts of the conflicts are considered mainly negative. Efforts are usually made to resolve conflicts by cooperative methods, while directors perceive their role as conflict managers in order to solve them.