Το παιδαγωγικό υλικό της Μ. Μοντεσσόρι και η χρήση του σε άτομα με αναπηρίες
Abstract
Η εργασία αναφέρεται στο έργο της Μοντεσσόρι και στην συνεισφορά της στην παιδαγωγική και ιδιαίτερα στην Ειδική Αγωγή. Πιο αναλυτικά η παρούσα πτυχιακή εργασία αποτελείται από τρία κεφάλαια, ουσιαστικά τρία κύρια μέρη. Το πρώτο κεφάλαιο/ μέρος της εργασίας αναφέρει διεξοδικά το έργο και της ζωής της Μαρίας Μοντεσσόρι και πόσο σημαντική θεωρείται η μέθοδός της στα παιδιά προσχολικής και πρώτό-σχολικής ηλικίας. Μετέπειτα, παρουσιάζεται αναλυτικά ορισμένο παιδαγωγικό υλικό που χρησιμοποιείται ενδεχομένως σε ένα Μοντεσσοριανό σχολείο, εστιάζοντας στις αισθήσεις, στην γλώσσα, στα μαθηματικά κ.ά.
Το δεύτερο κεφάλαιο περιλαμβάνει την Ειδική Αγωγή, τον σκοπό της ειδικής εκπαίδευσης και τον ορισμό και την έννοια της αναπηρίας. Επίσης, γίνεται μια αναδρομή της Νομοθεσίας της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα από το 1981 έως σήμερα. Στην συνέχεια, αναφέρονται η διαγνωστική εκτίμηση, η πρώιμη παρέμβαση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία και η συμβουλευτική των γονέων σε αντίστοιχα θέματα. Παρουσιάζονται επίσης ορισμένα εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά κυρίως πρώτό-σχολικής ηλικίας όπως είναι η συνδιδασκαλία που περιέχει την παράλληλη στήριξη. Τέλος, στο τρίτο μέρος γίνεται αναφορά για το αυτιστικό φάσμα και τις μαθησιακές δυσκολίες. Σύμφωνα με ξένες έρευνες που έχουν γίνει υποστηρίζουν πως το μοντεσσοριανό πρόγραμμα μαζί με το μοντεσσοριανό υλικό μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με αυτές τις ειδικές ανάγκες.
The work refers to Montessori’s work and her contribution to pedagogy and especially to Special Education. More analytically, the present work is constituted by chapters, essentially three main parts. The first chapter of the paper details the work and life of Maria Montessori and how much important her method is to preschool and pre-school age children. After that, pedagogical material is presented, that could be possibly used in a Montessori school, focused on the senses, the language, the mathematics, etc.
The second chapter includes Special Education, the purpose of special education and the definition and concept of disability. Also, a review of the Law on Special Needs Education in Greece has been made since 1981. Then the work refers to the diagnostic assessment, the early intervention of children with special educational needs or disability and the counseling of parents on relevant issues. There are also some educational programs for primary school children, such as co-training with parallel support. Finally, the third part refers to autistic spectrum and learning difficulties. According to foreign studies that have been made, the Montessorian program along with the Montessorian material can help children with these special needs.