Δίγλωσσοι μαθητές και κατανόηση του μαθηματικού περιεχομένου στη σχολική τάξη
Abstract
Είναι κοινός τόπος το γεγονός ότι οι δίγλωσσοι μαθητές αντιμετωπίζουν ποικίλες δυσκολίες στην κατανόηση του μαθηματικού περιεχομένου, καθώς καλούνται παράλληλα να μάθουν μία δεύτερη γλώσσα. Στην παρούσα εργασία μελετώνται πολλές από αυτές τις δυσκολίες, προκειμένου να διερευνηθούν αποτελεσματικοί τρόποι και κατάλληλες στρατηγικές υποστήριξης των δίγλωσσων μαθητών εκ μέρους του εκπαιδευτικού. Για τον σκοπό αυτό, η έρευνα υλοποιήθηκε στον σχολικό χώρο μιας δομής φιλοξενίας και εγκατάστασης προσφύγων που λειτούργησε σε μια ημιαστική περιοχή της Θεσσαλονίκης. Μέσα από αυτήν αναδεικνύονται τρόποι διαμόρφωσης ενός χώρου διαγλωσσικότητας αλλά και αξιοποίησης των μαθητικών πόρων γνώσης για την κατάκτηση νέων γνώσεων ως προς το μαθηματικό περιεχόμενο, ακολουθώντας τη λογική της προσέγγισης CLIL και της διαγλωσσικότητας.
It is common knowledge that bilingual students face multiple difficulties in understanding mathematics content, as they are expected to learn a second language at the same time. In the present thesis, many of these difficulties are being examined, in order to investigate effective ways and appropriate teachers’ strategies of supporting bilingual students. For this purpose, the research was conducted in the school facility of a hosting and relocating refugees’ infrastructure that ran in a semi-urban area around Thessaloniki. The results conclude in emerging ways of formulating translanguaging space and exploiting students’ knowledge resources to acquire new ones, by following a CLIL and translanguaging approach.