Η τεχνολογία ως πλατφόρμα επικοινωνίας μέσα στη σχολική μονάδα. Ευκαιρίες και περιορισμοί για τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς.
Abstract
Ένα καλό επίπεδο επικοινωνίας και η δημιουργία ενός κλίματος συνεργασίας αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες για την εύρυθμη λειτουργίας μιας σχολικής μονάδας ώστε να επιτύχει στο εκπαιδευτικό της έργο. Πλέον, οι τεχνολογίες έχουν διεισδύσει σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας χωρίς να αφήνουν ανεπηρέαστο το πεδίο της εκπαίδευσης. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται ραγδαίες αλλαγές στο τρόπο διοίκησης και λειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα γενικότερα με την εισαγωγή των νέων Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.).
Τα νέα τεχνολογικά μέσα έχουν αρχίσει να αξιοποιούνται τόσο από τους εκπαιδευτικούς σε θέματα διδασκαλίας όσο και από τους διευθυντές στο κομμάτι της διοίκησης. Ιδιαίτερα σημαντικές αποτελούν οι αλλαγές στο πλαίσιο της επικοινωνίας του σχολείου με τη χρήση των νέων τεχνολογιών καθώς εμφανίζεται το φαινόμενο της ηλεκτρονικής επικοινωνίας.
Στην παρούσα εργασία καταγράφονται οι απόψεις των Διευθυντών και των Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, από τα σχολεία του Νομού Πιερίας, αποσκοπώντας στη διερεύνηση του βαθμού αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών επικοινωνίας, τις ευκαιρίες συνεργασίας που προσφέρουν, τα προβλήματα που προκύπτουν καθώς και τις λύσεις που προτείνουν οι ίδιοι οι χρήστες.
Η συγκέντρωση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με το εργαλείο της συνεντεύξης ενώ η ερμηνεία των αποτελεσμάτων έγινε με βάση το θεωρητικό πλαίσιο για τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας στους σχολικούς οργανισμούς. Όπως προκύπτει από την ανάλυση, αναδεικνύεται η θετική στάση των εκπαιδευτικών και των διευθυντών, ενώ παράλληλα παρουσιάζεται η τακτική χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Τέλος, εμφανίζονται νέες εφαρμογές που φαίνεται ότι εξυπηρετούν τις ανάγκες αυτής της επικοινωνίας και τονίζονται οι αναγκαίες αλλαγές για αποτελεσματικότερη ηλεκτρονική επικοινωνία
A good level of communication and the creation of a climate of collaboration are main factors for the smooth operation of the school in order to achieve its educational work. Today, technologies have penetrated every aspect of everyday life without leaving the field of education unaffected. Indeed, the recent years there have been rapid changes in the administration of the educational units and in the Greek educational system generally with the introduction of the new Information and Communication Technologies (ICT).
The technological tools have begun being used by teachers for their instruction as well as by the school principals for administration reasons. Also, it’s really important that there are changes in the way of communication inside the school as the phenomenon of electronic communication appears with the use of new technologies.
This paper describes the opinions of the School Principals and Teachers of Primary Education, from the schools of the prefecture of Pieria, aiming to explore the degree of utilization of the new communication technologies, the opportunities of collaboration that they offer, the problems that arise, as well as the solutions which are proposed by the users.
The collection of data was made using the tool of interview, while the interpretation of the results was based on the theoretical framework for the use of electronic media in school organizations. As turns up from the analysis, the positive attitude of teachers and principals and the regular use of e-mail is emerging. Finally, new applications appear to serve the needs of the school communication and the necessary changes are highlighted for efficient electronic communication.