Διδάσκοντας στα προσφυγόπουλα: μία αποτίμηση της εμπειρίας των εκπαιδευτικών
Abstract
Το θέμα που πραγματεύεται η εργασία προσανατολίζεται στην εκπαίδευση των προσφύγων μαθητών στη χώρα μας. Αποτελεί μία προσπάθεια προσέγγισης του είδους και της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης από την πλευρά των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται σε αυτήν. Αφορμή για την ενασχόληση με το παραπάνω θέμα αποτέλεσε η μαζική μετακίνηση ατόμων κυρίως από τη Συρία, αλλά και από άλλες χώρες, κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων στη χώρα μας και η κοινωνική αλλαγή που αυτές οι ροές συνεπάγονται. Είναι ένα θέμα επίκαιρο και σε διαρκή εξέλιξη, το οποίο έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό και ανησυχία σε όλη την κοινωνία.
Για την πραγματοποίηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκε ποιοτική μεθοδολογία. Συγκεκριμένα εφαρμόστηκαν η ημιδομημένη συνέντευξη ως μέθοδος συλλογής των δεδομένων και η ανάλυση περιεχομένου, ως μέθοδος ανάλυσης των ευρημάτων που συγκεντρώθηκαν. Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 12 εκπαιδευτικούς που εργάστηκαν σε δομές προσφύγων στον νομό Ιωαννίνων.
Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι συνοπτικά τα εξής: Η πλειοψηφία των προσφυγόπουλων προέρχεται από τη Συρία και η αναλογία αγοριών κοριτσιών είναι περίπου η ίδια. Η όρεξή τους για μάθηση, όπως και η γενικότερη συμπεριφορά και στάση τους είναι καθαρά υποκειμενικό θέμα και διαφέρει από δομή σε δομή. Οι εκπαιδευτικοί, σε γενικές γραμμές, δεν είναι ικανοποιημένοι από την ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά τους απέναντι στο εκπαιδευτικό και εποπτικό υλικό που τους παρέχονται, καθώς και στην ελλιπή στήριξη και οργάνωση από το Υπουργείο Παιδείας και τους φορείς του.The issue addressed in this thesis is geared to the education of refugee students in Greece. It is an attempt to approach the type and the quality of the education provided, through the views of the teachers involved in it. The reason for addressing the above issue has been the mass migration to Greece during the last year of people, mainly from Syria as well as from other countries, and the upcoming social change which takes place due to this influx. It is a timely and constantly evolving issue, which has caused intense concern and anxiety among the hosting society. In order to carry out the survey we have used qualitative methodology. In particular, we conducted semi-structured interviews and we analyzed our data with the method of content analysis. Our sample consists of 12 teachers working in refugee structures in the prefecture of Ioannina. The results of the survey are summarized as follows: The majority of the refugees originates comes from Syria and the ratio of boys to girls is almost equal. Their willingness for learning, as well as their general behavior and attitude, is purely subjective and differs from structure to structure. Teachers are generally not satisfied with the quality of the education provided, expressing their dissatisfaction with the educational and supervisory material provided to them, as well as the lack of support and organization by the Ministry of Education and its bodies.