Η ίδρυση και η λειτουργία του Π.Τ.Δ.Ε. Φλώρινας (1989-1993). Ένα παράδειγμα νεοθεσμικής ανάλυσης διαμόρφωσης εκπαιδευτικής πολιτικής στο μικροπλαίσιό της
Abstract
Η εργασία αυτή αποσκοπεί στο να ερευνήσει τη λειτουργία του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Φλώρινας από την περίοδο της ίδρυσής του και των πρώτων χρόνων λειτουργίας του μέχρι την απόκτηση της αυτοδυναμίας του (1989-1993). Η έρευνα μας θα εστιάσει στην σκιαγράφηση της φιλοσοφίας και της ανθρωπογεωγραφίας των ακαδημαϊκών που στελέχωσαν το Τμήμα κατά τα πρώτα 4 έτη λειτουργίας του. Επιχειρεί να εξετάσει πώς αντιλαμβάνονταν την εκπαίδευση των μελλοντικών εκπαιδευτικών, πώς επηρέασε η φιλοσοφία και το γνωσιολογικό υπόβαθρο των ακαδημαϊκών τη διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών του Τμήματος, να καταγράψει τα προβλήματα στελέχωσης που προέκυψαν κατά τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του, τις προϋποθέσεις και τις δυνατότητες που προσφέρονταν για την εκπλήρωση του διδακτικού και ερευνητικού τους έργου, να προσδιορίσει την πιθανή διασύνδεση του τμήματος με την τοπική κοινωνία, να εντοπίσει τους μηχανισμούς ισομορφισμού και αποσύνδεσης, όπως αυτοί προσδιορίζονται στη θεωρία του οργανωσιακού νεοθεσμισμού, που ενεργοποίησε το Τμήμα, προκειμένου να ανταποκριθεί καλύτερα στο θεσμικό περιβάλλον του και την κουλτούρα των μελών του. Για την πραγματοποίηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική έρευνα και δυο ειδών μεθοδολογικά εργαλεία: α) οι ημιδομημένες προσωπικές συνεντεύξεις των πανεπιστημιακών που στελέχωσαν αρχικά το Τμήμα και β) η ερμηνευτική προσέγγιση άμεσων και έμμεσων γραπτών πηγών (πρακτικά των συνεδριάσεων). Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τόσο η φιλοσοφία όσο και η ανθρωπογεωγραφία των μελών που στελέχωσαν το Π.Τ.Δ.Ε Φλώρινας τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην κατεύθυνση των σπουδών και διαμόρφωσαν ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτούργησε το Τμήμα μέσα από μηχανισμούς «ισομορφισμού» και «αποσύνδεσης» που ενεργοποιήθηκαν στο πλαίσιο σύστασης και λειτουργίας του κατά τα τρία πρώτα ακαδημαϊκά έτη.
The present study aims to investigate the functioning of the Department of Primary Education, University of Western Macedonia from the establishment period and the function of the early years through the acquisition of self-reliance (19891993). The research will focus on the outline of philosophy and human geography of the academics who staffed the Department during its first four functioning years. The study attempts to examine the way academics perceived the future teachers’ education and how their philosophy and knowledge base affected the curriculum framework of the Department. In addition, it tries to describe the staffing problems which arose during its first functioning years and the conditions and opportunities offered in order for their teaching and research project to be fulfilled. Furthermore, it makes an attempt to define the possible interconnection between the Department and the local society and to track the mechanisms of Isomorphism and Decoupling, as they are defined in the Theory of Organizational New Institutionalism, which the Department activated in order to respond to the institutional environment and to the cultures of its members. As for the implementation of the research, qualitative research was used, along with two types of methodological tools: a) the semi-structured interviews of the academics who originally staffed the Department and b) the interpretative approach of direct and indirect written sources (the minutes of the meetings). The results of the study showed that the philosophy as well as the human geography of the members who staffed the Department of Primary Education in Florina played a decisive role in their subject area and formed a framework into which the Department functioned through the mechanisms of Isomorphism and Decoupling that were activated in the context of establishment and function during its first three academic years.