Κοινωνιολόγοι Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ): οι απόψεις και οι στάσεις τους για τη διδασκαλία της Αυτόνομης Διαβίωσης στα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.)
Abstract
Ο χώρος της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) έχει αναπτυχθεί δυναμικά και περιλαμβάνει διαφορετικά είδη Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ), τα οποία είναι στελεχωμένα με καταρτισμένο και εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό για την αποτελεσματική τους λειτουργία, καθώς παρέχουν πολλών τύπων υπηρεσίες σε μεγάλο αριθμό μαθητών από ποικίλες κατηγορίες ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Στην παρούσα έρευνα γίνεται προσπάθεια να διερευνηθούν οι απόψεις και οι στάσεις των Κοινωνιολόγων ΕΑΕ για τη διδασκαλία της Αυτόνομης Διαβίωσης στα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ). Το δείγμα αποτέλεσαν δώδεκα (12) Κοινωνιολόγοι που εργάζονται σε ΕΕΕΕΚ. Για τις ανάγκες της έρευνας επιλέχθηκε η ποιοτική μεθοδολογία και χρησιμοποιήθηκε η ημιδομημένη συνέντευξη ως εργαλείο συλλογής δεδομένων. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν τον πολυδιάστατο ρόλο του Κοινωνιολόγου ΕΑΕ, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, την αναγκαιότητα ύπαρξης διεπιστημονικής συνεργασίας, τη σημασία της διδασκαλίας της Αυτόνομης Διαβίωσης στα ΕΕΕΕΚ, τις μεθόδους και τα εργαλεία που χρησιμοποιεί, την εκπαίδευση και τις δεξιότητες που χρειάζεται για να εκπληρώσει το σκοπό αυτό. Επιπλέον, παρουσιάζονται προτάσεις με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών των Κοινωνιολόγων που εργάζονται στα ΕΕΕΕΚ.
The setting of Special Education has developed dynamically and includes different types of School Units of Special Education, which are manned with knowledgeable and specialized education staff for their effective function, as they provide a variety of services to a large number of students from different categories of special educational needs. In the present research there will be an effort to analyze the views and attitudes of Sociologists of Special Education towards the teaching of Independent Living in Special Vocational Education’s Workshops. The sample consisted of twelve (12) Sociologists, who worked in Special Vocational Education’s Workshops. For the needs of the research the qualitative methodology was chosen and the semi-structured interview was used as a tool for collecting data. The results highlighted the multidimensional role of the Sociologist of Special Education, the difficulties that he faces, the need of existence of interdisciplinary cooperation, the meaning of teaching of Independent Living in Special Vocational Education’s Workshops, the methods and tools that he uses, the education and skills that he needs in order to fulfill this purpose. Furthermore, proposals are shown as to upgrade the provided services of Sociologists who work in Special Vocational Education’s Workshops.