Παράγοντες που διευκολύνουν ή παρεμποδίζουν την εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδασκαλία της Γλώσσας
Abstract
Στην Κοινωνία της Πληροφορίας που ζούμε η αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση θεωρείται πολύ σημαντική καθώς μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά και να επιφέρει θετικά αποτελέσματα στη διδακτική διαδικασία και τη διαδικασία της μάθησης. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της συχνότητας αξιοποίησης των ΤΠΕ στη διδασκαλία γενικά αλλά και ειδικότερα στη διδασκαλία της Γλώσσας του Δημοτικού όπως επίσης και των παραγόντων που φαίνεται ότι εμποδίζουν ή/και διευκολύνουν περισσότερο τους εκπαιδευτικούς κατά την αξιοποίηση των ΤΠΕ στο γλωσσικό μάθημα. Η προσέγγιση του θέματος έγινε με ποσοτική έρευνα και τη βοήθεια ανώνυμου ερωτηματολογίου. Το δείγμα αποτέλεσαν 120 εκπαιδευτικοί (δάσκαλοι) δημόσιων Δημοτικών Σχολείων διαφόρων περιοχών της Ελλάδας, εκ των οποίων οι 94 ήταν γυναίκες, και η ηλικία της πλειοψηφίας του δείγματος ήταν μέχρι τα 35 έτη. Η επιλογή του δείγματος έγινε με τη βοήθεια της δειγματοληψίας προσιτότητας ή ευκολίας. Με την ανάλυση των δεδομένων προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί των Δημοτικών Σχολείων χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ στη διδασκαλία τους γενικά αλλά και στη διδασκαλία της Γλώσσας ειδικότερα. Ανεδείχθη επίσης ότι οι εκπαιδευτικοί που χρησιμοποιούν πιο συχνά τις ΤΠΕ στη διδασκαλία έχουν υψηλή αντίληψη αυτοαποτελεσματικότητας κατά τη χρήση τους. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι είναι αρκετά αναγκαία η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος με χρήση ΤΠΕ καθώς επίσης θεωρούν ότι η εκπαίδευση/κατάρτιση σε ΤΠΕ στην αρχική τους εκπαίδευση και η περαιτέρω κατάρτιση μέσα από επιμόρφωση στις ΤΠΕ είναι πάρα πολύ απαραίτητη και σημαντική για την αξιοποίησή τους στη διδασκαλία. Παράγοντες όπως η «Έλλειψη τεχνολογικού εξοπλισμού», η «Έλλειψη κονδυλίων» και ο «Ανεπαρκής διδακτικός χρόνος» φαίνεται ότι αξιολογούνται από τους εκπαιδευτικούς ως πάρα πολύ σημαντικοί παράγοντες που εμποδίζουν τη διδασκαλία της Γλώσσας με χρήση ΤΠΕ. Τέλος, οι παράγοντες που διευκολύνουν τη χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία της Γλώσσας αξιολογούνται στο σύνολό τους από την πλειοψηφία του δείγματος, ως πολύ σημαντικοί. Ενδεικτικά ξεχωρίζουν ως πάρα πολύ σημαντικούς τον «Επαρκή τεχνολογικό εξοπλισμό», τη «Θετική στάση για τη χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος», το «Επαρκές γνωστικό υπόβαθρο στα προγράμματα και τις εφαρμογές των ΤΠΕ» κ.α.In the society of information that we live in the exploitation of Information and Communication Technologies (ICT) in education is considerate to be most important, as it can contribute essentially and it can induce positive results in the teaching procedure and in the learning process. The intent of this present work is to investigate the frequency exploitation of ICT in teaching, in general, but also in particular in teaching the Greek language in Primary School, just as well of the factors that seem to prevent(obstruct) or/and support(facilitate) teachers more, during the exploitation of ICT in the language course. The approach on the matter was done through the use of the quantitative research and the help of anonymous questionnaire. The sample was made up of 120 teachers in public primary (elementary) schools from different regions in Greece, by whom 94 were women and the samples majority age was until 35 years old. The selection of the sample was made with the help of the accessibility or convenience sampling. Through the data analysis has emerged that the teachers of primary (elementary) schools use the ICT during their teaching in general, but also during teaching the Greek language in particular. It was also proven that teachers who use more often the ICT in teaching have high perception of self-efficacy during the usage of the ICT in class. Most believe that it is rather necessary to teach the language course by using the ICT as well as they contemplate that education/training during their primary education and their further training through reeducation on the ICT is very much essential and significant for its exploitation in teaching. Factors such as “Lack of technological equipment”, “Lack of funds”, and the “Inadequate teaching time” seem to be evaluated by the teachers as very significant factors that obstruct the teaching of the language course with the usage of ICT. Finally, factors that facilitate the usage of ICT in the teaching of the language course are evaluated in total by the majority of the sample, as rather essential. Indicatively they distinguish as very much important the “Sufficient technological equipment”, the “Positive attitude towards the usage of the ICT in the teaching of the language course”, the “Sufficient cognitive background on the software and application of the ICT” and so on.