Κίνητρα για την εφαρμογή εκπαιδευτικών καινοτομιών και διαστάσεις της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία διερεύνησε τα κίνητρα των εκπαιδευτικών για την
εφαρμογή εκπαιδευτικών καινοτομιών καθώς και τις αντιλήψεις τους γύρω από διαστάσεις
της επαγγελματικής τους ταυτότητας όπως η εργασιακή ικανοποίηση, η επαγγελματική
δέσμευση και η αυτοαποτελεσματικότητα. Τέλος, διερεύνησε τις συσχετίσεις μεταξύ των
κινήτρων με τις διαστάσεις της επαγγελματικής ταυτότητας. Η έρευνα για τα κίνητρα των
εκπαιδευτικών βασίστηκε στη θεωρία του αυτοπροσδιορισμού (self Determination Theory)
των Deci και Ryan.
Το δείγμα αποτελούνταν από εκατόν τριάντα εφτά (137) εκπαιδευτικούς της περιφερειακής
ενότητας Κοζάνης κατά το σχολικό έτος 2020-21. Μελετήθηκαν οι απόψεις των
εκπαιδευτικών για τα παραπάνω, κωδικοποιήθηκαν και αναλύθηκαν με τη βοήθεια της
στατιστικής. Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, διαπιστώνεται η πλήρης σχεδόν
κυριαρχία των αυτόνομων (εσωτερικών) κινήτρων έναντι των ελεγχόμενων (εξωτερικών).
Επίσης οι εκπαιδευτικοί είναι ικανοποιημένοι από την εργασία τους, διακρίνονται με
υψηλή δέσμευση για το επάγγελμα τους και έχουν υψηλή αίσθηση
αυτοαποτελεσματικότητας. Όσον αφορά τη συσχέτιση των κινήτρων με τις διαστάσεις της
επαγγελματικής ταυτότητας, φάνηκε πως τα αυτόνομα κίνητρα συνδέονται με υψηλή
αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας, εργασιακής ικανοποίησης και επαγγελματικής
δέσμευσης, ενώ τα ελεγχόμενα κίνητρα συνδέονται με μέτρια ή χαμηλή αίσθηση των τριών
παραπάνω διαστάσεων. The present dissertation explored the motivations of teachers to implement educational
innovations as well as their perceptions around dimensions of their professional identity
such as job satisfaction, professional commitment and self-efficacy. Finally, he explored the
correlations between motivations and the dimensions of professional identity. The research
on teacher motivation was based on the self Determination Theory of Deci and Ryan.
The sample consisted of one hundred and thirty seven (137) teachers of the Kozani regional
unit during the school year 2020-21. Teachers' views on the above were studied, codified
and analyzed with the help of statistics. Based on the results of the research, the almost
complete dominance of autonomous (internal) motivations over the controlled (external)
ones is ascertained. Teachers are also satisfied with their work, are distinguished by high
commitment to their profession and have a high sense of self-efficacy. Regarding the
correlation of motivation with the dimensions of professional identity, it seemed that
autonomous motivation is associated with a high sense of self-efficacy, job satisfaction and
professional commitment, while controlled motivation is associated with moderate or low
sense of the above three dimensions.