Διερεύνηση της επίδρασης των ηγετικών χαρακτηριστικών των διευθυντών/ριών στην αυτό-αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών
Abstract
Ηγεσία είναι ένα πλέγμα συμπεριφορών που χρησιμοποιεί κάποιος, σε σχέση
με τους άλλους όταν προσπαθεί να επηρεάσει τη δική τους συμπεριφορά. Η αυτόαποτελεσματικότητα αφορά τις πεποιθήσεις ενός ατόμου για το πόσο καλά μπορεί
να εκτελέσει δράσεις που απαιτούνται για την αντιμετώπιση δυνητικών
καταστάσεων. Αυτή η ποιοτική μελέτη που διενεργήθηκε σε σχολεία πρωτοβάθμιας
και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αποκαλύπτει ότι οι ηγετικές
συμπεριφορές των διευθυντών επηρεάζουν σημαντικά την αυτόαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών. Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι διευθυντές
μέσα από τις ηγετικές τους συμπεριφορές όπως η εμπιστοσύνη και ο
επαγγελματικός σεβασμός στις ικανότητες των εκπαιδευτικών, η παροχή
δυνατότητας έκφρασης στους εκπαιδευτικούς, η κατάλληλη διαχείριση δύσκολων
καταστάσεων με γονείς και μαθητές, η παροχή στήριξης και αναγνώρισης στις
προσπάθειες τους, η διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος μέσα από την
προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών και του διευθυντή, η
επιβολή τάξης και πειθαρχίας στο χώρο του σχολείου και η διαμόρφωση και
κοινοποίηση οράματος για το σχολείο είναι δυνατό να επηρεάσουν σε μεγάλο
βαθμό την αυτό-αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών.
Leadership is an intricately woven set of behaviors that one uses in relation to
others when trying to influence the latters’ behaviors. Self-efficacy is related to a
person's beliefs about how well they can perform actions needed in order to address
prospective situations. This qualitative study, carried out in primary and secondary
schools in Greece, reveals that the principals’ leadership behaviors affect
significantly the self-efficacy of teachers. Trust and respect for teachers' abilities,
opportunities given to teachers to express themselves, support and recognition of
their efforts, formation of a positive working environment through the promotion of
teachers-principal cooperation, order and discipline on school grounds, formulation
and communication of the vision regarding the evolution of the school, and proper
management of difficult situations related to parents and students, are instances of
principals’ leadership behaviors, that as findings show, can have a major impact on
teachers self-efficacy.