Τα Μαθηματικά στα Μοντεσσοριανά Σχολεία
Abstract
Περίληψη
Η παρούσα εργασία αποτελεί μια μελέτη που διερευνά κατά πόσο οι στόχοι
που τίθενται από τα διδακτικά υλικά για τα μαθηματικά του Μοντεσσοριανού
Συστήματος μπορούν να ικανοποιήσουν τους στόχους των μαθηματικών ενός
σύγχρονου Αναλυτικού Προγράμματος, όπως του Προγράμματος Σπουδών για το
Νηπιαγωγείο. Ο προβληματισμός που τίθεται έγκειται στο κατά πόσο μία
παιδαγωγική μέθοδος που διαμορφώθηκε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα μπορεί
να ικανοποιεί μέσω των διδακτικών της υλικών, ένα σύγχρονο Αναλυτικό
Πρόγραμμα, στο πεδίο των μαθηματικών. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε ήταν να
προσπαθήσουμε να αντιστοιχίσουμε στους βασικούς στόχους για την κατανόηση των
μαθηματικών εννοιών, όπως αυτοί ορίζονται ανά πεδίο στο Πρόγραμμα Σπουδών για
το Νηπιαγωγείο, υλικά του Μοντεσσοριανού Συστήματος, που θα μπορούσαν να
χρησιμοποιηθούν για να τον ικανοποιήσουν διδακτικά. Καθώς δεν υπάρχουν ρητά
εκφρασμένοι στόχοι του Μοντεσσοριανού Συστήματος, έγινε μια προσπάθεια να
εκμαιευτούν μαθησιακοί στόχοι από τα υλικά και να εκφραστούν με τρόπο που να
μπορεί να αντιστοιχηθεί με τους στόχους του Προγράμματος Σπουδών για το
Νηπιαγωγείο. Τα αποτελέσματα που προκύπτουν δείχνουν ότι το μεγαλύτερο μέρος
των στόχων των διδακτικών υλικών για τα μαθηματικά του Μοντεσσοριανού
Συστήματος, ικανοποιούν τους στόχους του Προγράμματος Σπουδών για το
Νηπιαγωγείο. Παρόλα αυτά, υπάρχουν και στόχοι που δεν ικανοποιούνται από τα
υλικά του Μοντεσσοριανού Συστήματος, όπως η καλλιέργεια της άμεσης εκτίμησης,
η μέτρηση με τυπικές μονάδες μέτρησης, η κατανόηση συμμεταβαλλόμενων
ποσοτήτων και οι πιθανότητες.
Για την κριτική αποτίμηση της μελέτης, εξετάστηκε σε βάθος η Μοντεσσοριανή
Μέθοδος, με εστίαση στο ρόλο των μαθηματικών στα Μοντεσσοριανά Σχολεία, το
σχολικό περιβάλλον, τον ρόλο του/της παιδαγωγού, καθώς επίσης και το συνολικό
πνεύμα των σύγχρονων Αναλυτικών Προγραμμάτων μέσα από τους στόχους που
εκφράζουν.Abstract
The following thesis is a study that investigates whether the goals as set by the
Mathematics teaching materials of the Montessori System may meet the goals of the
Pilot Curriculum for Preschool Mathematics. The question raised, is whether a
pedagogical method developed in the last century could satisfy through its teaching
materials, a modern Pilot Curriculum in the field of Mathematics. The methodology
followed was to try to match the basic objectives for understanding the Mathematical
concepts, as they are defined per field in the Pilot Curriculum for Preschool
Mathematics, with Montessori System materials that could be used. As there are no
explicitly stated goals of the Montessori System, an attempt was made in order to
derive learning objectives from the materials and to present them in a way that could
correspond to the objectives of the Pilot Curriculum for Preschool Mathematics. The
results show that most of the objectives of the teaching materials for mathematics of
the Montessori System, may meet the objectives of the Pilot Curriculum. However,
there are goals that are not directly met by the materials of the Montessori System,
such as the cultivation of subitizing, counting, the understanding of varying quantities
and probabilities. For the critical evaluation of the study, the Montessori Method was
examined in depth focusing on the role of mathematics in Montessori Schools, the
school environment, the role of the teacher, as well as the overall spirit of the modern
Curricula through the objectives they express.