Η επίδραση ενός κινητικού προγράμματος σε παιδιά ειδικής εκπαίδευσης
Abstract
Περίληψη
Στην προσχολική εκπαίδευση, σημαντικό ρόλο κατέχει το σώμα του παιδιού, καθώς είναι ένα μέσο που το διευκολύνει να ολοκληρώσει την ολόπλευρη ανάπτυξή του. Όλη αυτή η διαδικασία είναι ωφέλιμη για το παιδί, καθώς μέσα από τις κινήσεις του επεκτείνεται και σε άλλα επίπεδα συναισθηματικής, κοινωνικής και νοητικής ανάπτυξης (Zimmer, 2007). Αρχικά, γίνεται παρουσίαση ορισμένων βασικών πληροφοριών αναφορικά με τα παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΕΕΑ) και στη συγκεκριμένη εργασία θα παρουσιαστούν ειδικότερα τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες και τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ). Εν συνεχεία, γίνεται παρουσίαση της εξέχουσας σημασίας των κινητικών δεξιοτήτων στη ζωή των παιδιών και το πώς αυτές επιτυγχάνονται. Πρέπει, όμως, να σημειωθεί ότι οι κινητικές δεξιότητες δεν αναπτύσσονται το ίδιο σε παιδιά με ΕΕΑ και για αυτόν τον λόγο έρχονται προς επίρρωση των θεωρητικών αναφορών κάποια κινητικά τεστ, τα οποία βοηθούν στην πρόληψη ή και την αντιμετώπιση κινητικών και μαθησιακών δυσκολιών σε παιδιά με ΕΕΑ. Επίσης, γίνεται αναφορά σε έρευνες, οι οποίες έχουν επεξεργαστεί το προαναφερθέν θέμα και έχουν καταλήξει σε κάποια συμπεράσματα όπως το ό, τι στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να συνυπάρχουν ακόμη και κινητικά προβλήματα ακόμη, πως τα παιδιά αυτά δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν με βάση το ηλικιακό τους επίπεδο και πως τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης μπορούν πιο εύκολα να διεκπεραιώσουν τις ενέργειες από τα προγράμματα/τεστ. Έτσι, λοιπόν, μέσα από αυτήν την πτυχιακή εργασία δίνεται το έναυσμα για την περαιτέρω διερεύνηση των συγκεκριμένων τεστ και της χρήσης τους καθώς και της διάγνωσης και βελτίωσης δυσκολιών των παιδιών αυτών.
Abstract
In pre-school education, the child's body plays an important role, as it is a medium that facilitates the child's all-round development. This whole process is beneficial for the child as through his/her movements it extends to other levels of emotional, social and cognitive development (Zimmer, 2007). To begin with, some basic information regarding children with Special Educational Needs (SEN) is presented and in this paper, children with Learning Disabilities and children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) will be presented in particular. Subsequently, the prominent importance of motor skills in children's lives and how they are achieved is presented. It should be noted, however, that motor skills do not develop in the same way in children with ADHD, and for this reason some motor tests are presented to support the theoretical reports, which help to prevent or even treat motor and learning difficulties in children with ADHD. Also, reference is made to researches, which have elaborated on the aforementioned topic and have come to some conclusions such as that in children with learning disabilities may even co-exist motor problems even, that these children find it difficult to cope based on their age level and that typically developing children can more easily carry out the actions from the programs/tests. Thus, through this thesis, the impetus is given for further exploration of these tests and their use as well as the diagnosis and improvement of difficulties of these children.