Διδασκαλία των Λογαρίθμων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με Ιστορική Προοπτική
Abstract
Η παρούσα εργασία αφορά διδακτική παρέμβαση με στόχο την ανάπτυξη δομικής
αντίληψης της έννοιας του λογαρίθμου και της λογαριθμικής συνάρτησης, στα
πλαίσια του Προγράμματος Σπουδών του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος. Η
παρέμβαση εφαρμόστηκε σε τμήμα 16 μαθητών της Β΄ Λυκείου κατά το σχολικό
έτος 2016-2017. Η Ιστορία των Μαθηματικών (ΙΜ) χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο με
στόχο την κατανόηση των εννοιών από τους μαθητές και ως σκοπός για την
προσέγγιση του εξελισσόμενου χαρακτήρα της Μαθηματικής επιστήμης. Οι μαθητές,
χωρισμένοι σε ομάδες, συμμετείχαν στην παρουσίαση της εξέλιξης των
λογαριθμικών εννοιών και εργάστηκαν σε ιστορικά κείμενα, αξιοποιώντας τις
δυνατότητες του λογισμικού Geogebra. Το παραγόμενο μαθηματικό έργο αναλύθηκε
ως προς τις τρεις διαστάσεις του μοντέλου του Μαθηματικού Χώρου Εργασίας,
σημειωτικής, εργαλειακής και λεκτικής. Αναδείχθηκε η θετική συμβολή της ΙΜ στην
απόκτηση δομικής αντίληψης των εννοιών και στη δυνατότητα αλλαγής στάσης των
μαθητών απέναντι στα Μαθηματικά καθώς και η ανάγκη συστηματικότερης
ενσωμάτωσής της στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.This Thesis deals with a teaching intervention concerning the development of the
structural understanding of the logarithmic concept and the logarithmic function under
the framework of the Greek Educational Program. The intervention was applied to an
upper school class of 16 pupils during the school year of 2016-2017. History of
Mathematics (HM) has been used both as a tool for the understanding of
mathematical concepts and as a goal for approaching the evolving nature of
mathematical science. The students, divided into groups, participated in the
presentation of logarithmic concept development and worked on historical texts, using
the Geogebra software. The mathematical work was analyzed in terms of the three
dimensions of the model of the Mathematical Working Space, i.e. semiotic,
instrumental and discursive. The HM’s positive contribution to acquiring a conceptual
understanding and the ability of changing pupils' attitudes towards mathematics, as
well as the need for more systematic incorporation of HM into the Greek Educational
System have been demonstrated.