Απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τη συμπερίληψη μαθητών/τριών με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού στο γενικό σχολείο
Abstract
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τις απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με το θεσμό της συμπερίληψης μαθητών/τριών με κάποια Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού (ΔΑΦ). Οι απόψεις των εκπαιδευτικών για θέματα που αφορούν τη συμπερίληψη στο γενικό σχολείο ενός παιδιού με ΔΑΦ συμβάλλουν στην ανάδειξη του βαθμού δέσμευσης του/της εκπαιδευτικού και βοηθούν να γίνει φανερό κατά πόσο ο/ η εκπαιδευτικός νιώθει υπεύθυνος/η για την εφαρμογή της συμπερίληψης, αποτελώντας και προγνωστικό δείκτη της επιτυχίας της συμπερίληψης. Η διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών για τη συμπερίληψη μπορεί να αναδείξει τις αδυναμίες και τις ελλείψεις του σημερινού ελληνικού σχολείου και, ειδικότερα, του θεσμού της παράλληλης στήριξης, ενώ μπορεί να συμβάλλει και στην ανάδειξη των δυσκολιών που παρουσιάζει η εκπαίδευση ενός μαθητή/τριας με ΔΑΦ στο πλαίσιο του γενικού σχολείου. Προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός της εργασίας, πραγματοποιήθηκαν ημιδομημένες συνεντεύξεις με δεκαέξι εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης, που είχαν όλοι/ες εμπειρία ως εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης σε μαθητές/τριες με ΔΑΦ. Προέκυψε από την επεξεργασία των συνεντεύξεων ότι οι εκπαιδευτικοί δεν εμφανίζουν μια ξεκάθαρη στάση απέναντι στον θεσμό της συμπερίληψης, αλλά παρουσιάζονται ταυτόχρονα θετικοί/ές και αρνητικοί/ές, επισημαίνοντας τόσο τα οφέλη της συμπερίληψης, όσο και δυσχέρειες και προβληματισμούς.
The present thesis attempts to investigate the primary education teachers’ viewpoint concerning the institution of the inclusion of pupils with an Autism Spectrum Disorder. The teachers’ viewpoint about issues concerning the inclusion of a child with an Autism Spectrum Disorder in the common primary school contributes to the prominence of the commitment a teacher is willing to make and helps reveal the intensity of the teacher’s feeling of responsibility to apply inclusion, constituting at the same time, a predictive indicator of successful inclusion. The investigation of the teachers’ viewpoint concerning inclusion can, on the one hand, feature the weaknesses and deficiencies of the present Greek school; namely, of the institution of parallel support and, on the other, contribute to the prominence of the difficulties which arise when teaching a pupil with an Autism Spectrum Disorder at a common primary school. In order to accomplish the thesis’ aim semi structured interviews were taken by sixteen teachers of primary education, who were all experienced in parallel support to pupils with an Autism Spectrum Disorder. The processing of the interviews has shown that the teachers have a blurred attitude towards the institution of inclusion, presenting both positive and negative attitudes and highlighting the benefits as well as the difficulties and concerns regarding inclusion.