Η κατασκευή της έννοιας της αναπηρίας στην νομοθεσία του Υπουργείου Παιδείας για τη φοίτηση των μαθητών και μαθητριών στα ειδικά σχολεία
View/ Open
Date
2018-06Author
Παπαθανασίου, Βασιλική
Papathanasiou, Vasiliki
Metadata
Show full item recordAbstract
Στην παρούσα έρευνα εξετάζεται η κατασκευή της έννοιας της αναπηρίας στην νομοθεσία του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας για τη φοίτηση των μαθητών και των μαθητριών στα ειδικά σχολεία.
Αρχικά, γίνεται αναφορά στην ρευστότητα της έννοιας της αναπηρίας. Στο θεωρητικό μέρος παρουσιάζονται τα διαφορετικά μοντέλα για την αναπηρία όπως αναπτύχθηκαν στον ακαδημαϊκό χώρο, οι θεμελιώδεις θέσεις των εισηγητών των μοντέλων και η κριτική που ασκήθηκε σε αυτά.
Έπειτα ακολουθεί η παρουσίαση, με χρονολογική σειρά, όλων των σχετικών με την έννοια της αναπηρίας νόμων, των προεδρικών διαταγμάτων και των αποφάσεων που ψηφίστηκαν για τη φοίτηση των μαθητών και μαθητριών στα ειδικά σχολεία. Ως έτος εκκίνησης επιλέγεται το 1981, όπου και ψηφίζεται ο πρώτος νόμος για την ειδική αγωγή.
Στη συνέχεια παρατίθενται οι απόψεις και η κριτική ανάλυση των Ελλήνων ακαδημαϊκών στην νομοθεσία που παρουσιάστηκε και γίνεται αναφορά στις θέσεις που υποστηρίζουν ότι διαφαίνεται η υιοθέτηση του ιατρικού μοντέλου από το Υπουργείο Παιδείας στα θέματα που αφορούν την αναπηρία. Επίσης συζητείται η προβληματική της έννοιας της αναπηρίας στην σχετική νομοθεσία.
This study examines the construction of the notion of disability in the legislation of the Greek Ministry of Education concerning student attendance in special education schools. Firstly, the fluidity of the notion of disability is mentioned. In the theoretical part, there is a presentation of various models of disability as they developed in academia, the fundamental principles of the proponents of the models, and the criticism leveled at them.
This is followed by a chronological presentation of all laws concerning the notion of disability, and all the presidential decrees and decisions which were voted on the issue of student attendance at special education schools. The year 1981 is chosen as the starting point, since it is then that the first law on special education is ratified.
Subsequently, the opinions and critical analysis by Greek academics on the presented legislation are mentioned, as well as the positions claiming that the Ministry of Education appears to be adopting the medical model in issues concerning disability. Finally, the issue of the notion of disability in the relevant legislation is discussed.