Η μουσική ως εργαλείο στη διδασκαλία μαθηματικών μοτίβων: μια εφαρμογή σε μαθητές/τριες της Α΄ Δημοτικού
Abstract
Στην παρούσα εργασία εξετάζεται κατά πόσον μια σειρά ειδικά σχεδιασμένων
διαθεματικών μαθημάτων, που συνδυάζουν μουσική και μαθηματικά, μπορεί να έχει
θετική επίδραση στη μαθηματική απόδοση των παιδιών. Η ερευνητική εφαρμογή
πραγματοποιήθηκε σε 21 μαθητές/τριες της Α΄ Δημοτικού. Επιλέχθηκε το
μαθηματικό πεδίο των μοτίβων εξαιτίας της ομοιότητας που έχει με τη μουσική
έννοια του μοτίβου, αλλά και της αξίας που του αποδίδεται στις σύγχρονες
εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις. Μετά τα μουσικο- μαθηματικά μαθήματα,
παρατηρήθηκε σημαντική βελτίωση της απόδοσης του δείγματος, αλλά και στο κάθε
ένα παιδί ατομικά, σε ασκήσεις αντιγραφής, συνέχισης, συμπλήρωσης και
δημιουργίας μαθηματικού μοτίβου, καθώς και σε ασκήσεις αριθμητικών ακολουθιών.
Επιπλέον, τα παιδιά έδειξαν να απολαμβάνουν τις διαθεματικές δραστηριότητες και
να μαθαίνουν με ευχάριστο τρόπο μια θεμελιώδη μαθηματική έννοια.In the present study it is investigated whether a series of specially designed crossthematic
courses, which combine music and mathematics, may have a positive effect
on the children’s mathematical performance. The research application was
implemented on 21 students of the first grade of the elementary school. The
mathematical pattern area was selected because of its similarities with the musical
pattern and moreover of its importance attributed to the current educational reforms.
After the musical- mathematical lessons, it was observed a major improvement of the
students performance overall and of each individual student performance, in copy,
continuation, completion and formation exercises in mathematical patterns and
progressions. Moreover, the children showed that they enjoyed the cross-thematic
activities and learned with a pleasant manner a fundamental mathematical concept.