Η επαγγελματική επάρκεια του διευθυντή στα ελληνικά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Abstract
Στόχος της παρούσας έρευνας αποτελεί η αποτύπωση της επαγγελματικής επάρκειας των διευθυντών που εργάζονται σε σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στην έρευνα συμμετείχαν 158 εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε σχολεία της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίοι κατέγραψαν τις αντιλήψεις τους ως προς την ικανότητα απόδοσης των διευθυντών τους σε 9 άξονες. Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκε η «Κλίμακα Αξιολόγησης Διευθυντικού Προσωπικού Σχολείων» του Pashiardis, P. (1998). Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι οι διευθυντές εμφανίζουν υψηλά επίπεδα επάρκειας στα διοικητικά τους καθήκοντα και στις ικανότητες διαχείρισης του σχολικού προϋπολογισμού, όπως και στη διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος, όμως σε ό,τι αφορά στις ικανότητες που αφορούν στην ηγεσία και τη διεύθυνση προσωπικού, στην επαγγελματική ανέλιξη και επιμόρφωση, οι επιδόσεις τους εκτιμώνται ως χαμηλές. Εντοπίστηκαν επίσης σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις απόψεις των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε Γυμνάσια και σε αυτούς που εργάζονται σε Επαγγελματικά Λύκεια, με τους πρώτους να αποτιμούν την επάρκεια των διευθυντών υψηλότερα συγκριτικά με τους συναδέλφους τους. Το φύλο, η ηλικία, το επίπεδο σπουδών και η έδρα του σχολείου δε φαίνεται να ασκούν σημαντικές επιδράσεις στις απόψεις των εκπαιδευτικών.________________________________________________________________________________The aim of this research is to capture the professional competence of principals working in secondary schools. The research involved 158 teachers serving in schools in the Region of Western Macedonia in Greece, who recorded their perceptions of the ability of their principals to perform in 9 areas. The "School Principal Assessment Scale" by Pashiardis, P. (1998) was used for the research. The results showed that principals show high levels of competence in their administrative duties and skills in managing the school budget, as well as in creating a positive school climate, but in terms of leadership and management skills and professional development and training, their performance is assessed as low. Significant differences were also identified between the views of teachers serving in Junior High Schools and those working in Vocational High Schools, with the former valuing the competence of principals higher than their peers. Gender, age, level of education and school location do not seem to have a significant impact on teachers' views.