Αναλυτικά προγράμματα για τη διδασκαλία της γλώσσας στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση- Απόψεις των φιλολόγων στις τρεις τάξεις του γυμνασίου
Abstract
Σκοπός της έρευνας ήταν να αναλυθεί το αναλυτικό πρόγραμμα της γλώσσας στην
ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ειδικότερα σκοπός ήταν να παρουσιαστεί το
αναλυτικό πρόγραμμα της γλώσσας στις τρεις τάξεις του γυμνασίου και να
διαπιστωθεί η γνώμη των καθηγητών σε ό, τι αφορά α) το επίπεδο επίτευξής του, β)
τα προβλήματα που οι ίδιοι αντιμετωπίζουν κατά την υλοποίησή του και γ) τις λύσεις,
που θεωρούν ότι θα οδηγούσαν στην αποτελεσματικότερη υλοποίησή του. Για το
σκοπό αυτό διεξήχθη μία πρωτογενής έρευνα ερωτηματολόγιου, στην οποία δέχτηκαν
να συμμετάσχουν 100 συνολικά Έλληνες εκπαιδευτικοί. Από τις απαντήσεις των
εκπαιδευτικών εξάχθηκε το συμπέρασμα ότι οι συμμετέχοντες πιστεύουν σε γενικές
γραμμές ότι συχνά ή ακόμη και πάντα επιτυγχάνουν τις επιδιώξεις των θεματικών
αξόνων και των ειδικών σκοπών του αναλυτικού προγράμματος του γυμνασίου, όχι
τόσο επειδή το υπάρχον αναλυτικό πρόγραμμα έχει θέσει ρεαλιστικούς στόχους ή
επειδή είναι εύκολα επιτεύξιμο βάσει του υλικού (σχολικό εγχειρίδιο, συνοδευτικό
εκπαιδευτικό υλικό, υλικοτεχνική υποδομή κ.λπ.), που παρέχεται στους ίδιους, αλλά
και τους μαθητές, αλλά κυρίως λόγω των προσωπικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων
τους. Ταυτόχρονα ως σημαντικότερα προβλήματα σε ότι αφορά τους εκπαιδευτικούς,
που εξηγούν μία μη επιτυχή εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος, ανέδειξαν
ζητήματα που δε σχετίζονται άμεσα με τις ικανότητες των εκπαιδευτικών, αλλά
μάλλον ζητήματα που είτε έχουν κάνουν με τις πεποιθήσεις και αντιλήψεις τους είτε
με την κούραση, που προκύπτει από τον αυξημένο φόρτο εργασίας τους. Ωστόσο,
σαν λύση για τα προβλήματα αυτά προτείνουν την διαρκή επιμόρφωση των
εκπαιδευτικών, αναδεικνύοντας έτσι ότι ανεξαρτήτως αν πιστεύουν στις δικές τους
ικανότητες και τις ικανότητες των συναδέλφων τους είτε γενικά είτε σε ότι αφορά
ειδικά το αναλυτικό πρόγραμμα, η διαρκής επιμόρφωσή τους είναι μία συνεχής
ανάγκη.___________________________________________________________________________________The purpose of the research was to analyze the curriculum of the language in Greek
secondary education. In particular, the purpose was to present the syllabus of the
language in the three classes of the high school and to ascertain the opinion of the
teachers regarding a) the level of its achievement, b) the problems that they face
during its implementation and c) the solutions, which they believe would lead to its
more effective implementation. For this purpose, a primary questionnaire survey was
conducted, in which a total of 100 Greek teachers agreed to participate. From the
teachers’ answers it was concluded that the participants generally believe that they
often or even always achieve the aspirations and specific goals of the high school
curriculum, not so much because the existing curriculum has set realistic goals or
because it is easily achievable based on the material (school textbook, accompanying
educational material, logistics infrastructure, etc.), provided to themselves and
students, but mainly due to their personal abilities and skills. At the same time, as the
most important problems for teachers, which can explain an unsuccessful
implementation of the curriculum, they highlighted issues that are not directly related
to teachers’ abilities, but rather issues that they have either done with their beliefs and
perceptions or with fatigue. resulting from their increased workload. However, as a
solution to these problems, they suggest the continuous training of teachers, thus,
highlighting that regardless of whether they believe in their own abilities and the
abilities of their colleagues either in general or in terms of the curriculum in
particular, their continuous training is a constant need.