Μαθηματικά προβλήματα και επίλυση μαθηματικού προβλήματος στα σχολικά εγχειρίδια των μαθηματικών της Δ' τάξης
Abstract
Τα σχολικά εγχειρίδια αποτελούν τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο προβλεπόμενο και στο εφαρμοσμένο πρόγραμμα σπουδών. Είναι το κύριο διδακτικό εργαλείο του εκπαιδευτικού, αλλά και των μαθητών και συντελούν πρωταγωνιστικό ρόλο στο ελληνικό σχολείο, αφού αποτελούν το ένα και μοναδικό εγχειρίδιο που διανέμεται στα σχολεία. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι αφενός, να μελετηθούν τα είδη των λεκτικών προβλημάτων που εμπεριέχονται στα σχολικά εγχειρίδια της Δ’ τάξης του Δημοτικού σχολείου και η συχνότητα εμφάνισής τους και αφετέρου, να μελετηθεί η σύνδεσή τους με τον πραγματικό κόσμο και την καθημερινή ζωή των μαθητών. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως η πλειοψηφία των λεκτικών προβλημάτων στα σχολικά εγχειρίδια της Δ’ τάξης είναι τυποποιημένα, παραδοσιακά προβλήματα, κλειστού τύπου, που στην πλειονότητά τους δεν ζητούν κάποια αιτιολόγηση ή επεξήγηση. Επίσης, τα περισσότερα από τα λεκτικά προβλήματα είναι επαρκών δεδομένων και απαιτούν περισσότερες από μία πράξεις για την επίλυσή τους. Τα αναπαραστατικά μέσα που χρησιμοποιούνται είναι κυρίως συνδυασμός οπτικών, λεκτικών και μαθηματικών μέσων και τα θέματα που πλαισιώνουν τα περισσότερα προβλήματα συνδέονται με τον πραγματικό κόσμο. Ωστόσο, η σύνδεση με τον πραγματικό κόσμο δεν συνεπάγεται ότι τα προβλήματα θα αποσπούν και το ενδιαφέρον των μαθητών. ______________________________________________________________________________________________________________________________School textbooks are the link between the planned and the applied curriculum. They are the main teaching tool of the teacher, but also of the students and they contribute a leading role in the Greek school, since they constitute the one and only textbook that is distributed in schools. The purpose of this thesis is, on the one hand, to study the types of word problems contained in the textbooks of the fourth grade of primary school and the frequency of their occurrence and, on the other hand, to study their connection with the real world and the daily life of students. The results of the survey showed that the majority of word problems in the school textbooks of the fourth grade are routine, traditional problems, close-ended, the majority of which do not ask for any justification or explanation. Also, most of the word problems are of sufficient data and require more than one operation to solve them. The representation form of the problems is mainly a combination of visual, verbal and mathematical form and the context of the most of the problems is related to the real world. However, the connection with the real world does not imply that word problems will be of interest to the students.