Καταγραφή Γνώσεων Και Στάσεων Φοιτητών Προσχολικής Εκπαίδευσης Απέναντι Στα Φυτά Με Επικέντρωση Στη Τυφλότητα
Abstract
Στη σύγχρονη εποχή έχει καταγραφεί ένα ιδιαίτερο φαινόμενο, που ονομάζεται
«Plant Blindness» ή σε ελληνική απόδοση «Τυφλότητα απέναντι στα Φυτά». Το
φαινόμενο αυτό αφορά στο μειωμένο ενδιαφέρον των ανθρώπων απέναντι στους
φυτικούς οργανισμούς και ειδικότερα στην αδυναμία παρατήρησης των φυτικών
οργανισμών στον περιβάλλοντα χώρο, στην αδυναμία αναγνώρισης της σημασίας
των φυτών, στην τάση ταξινόμησης τους ως κατώτερα από τους ζωικούς οργανισμούς
και τέλος στη αδυναμία εκτίμησης των αισθητικών και βιολογικών τους
χαρακτηριστικών. Τα κύρια αίτια του φαινομένου σύμφωνα με ερευνητές
αποδίδονται στη λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου, στη διαφορετική φυσιολογία
και μορφολογία τους σε σχέση με τα άλλα ζώα, σε κοινωνικούς και πολιτισμικούς
παράγοντες και στη περιορισμένη παρουσία των φυτών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η
παρούσα πτυχιακή εργασία, διερευνά και καταγράφει την παρουσία του φαινομένου
σε φοιτητές Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης της Ελλάδας. Το
εργαλείο, που χρησιμοποιήθηκε για την συλλογή ποσοτικών και ποιοτικών
δεδομένων, ήταν ένα ερωτηματολόγιο, του οποίου ο διαμοιρασμός έγινε
ηλεκτρονικά. Στην έρευνα συμμετείχαν 245 φοιτητές/φοιτήτριες (236 γυναίκες και 9
άντρες) επτά τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα της έρευνας
επιβεβαίωσαν ευρήματα άλλων ερευνών, που έχουν ασχοληθεί με το φαινόμενο.
Ειδικότερα, έδειξαν πως καταγράφεται μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα ζώα σε σχέση
με τα φυτά από την πλειονότητα των συμμετεχόντων. Επίσης, μέσα από την έρευνα
φάνηκε πως οι φοιτητές δυσκολεύονταν να συνδέσουν τους φυτικούς οργανισμούς με
τους ζωντανούς οργανισμούς. Η πλειονότητα των συμμετεχόντων κατανοεί τη
σημασία των φυτικών οργανισμών για τον πλανήτη, ενώ σχεδόν πάνω από το ένα
δεύτερο παρατηρεί τα φυτά στον περιβάλλοντα χώρο. Ακόμα, τα ευρήματα της
έρευνας έδειξαν πως η πλειονότητα απάντησε πως στο σύνολο των σπουδών τους και
στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο, οι δάσκαλοι/ες και οι καθηγητές/τριες
αναφέρονταν σπάνια στους φυτικούς οργανισμούς. Συνοψίζοντας, η έρευνα κατέδειξε
πως το συνολικό επίπεδο γνώσεων των συμμετεχόντων αναφορικά με τα φυτά
κρίθηκε ως μέτριο, ενώ η ικανότητά τους να αναγνωρίζουν αντικείμενα που έχουν
φυτική προέλευση κρίθηκε μέτρια προς υψηλή.________________________________________________________________________________________________________________________In modern times a special phenomenon has been recorded called “Plant Blindness”.
This phenomenon concerns the reduced interest towards plant organisms and in
particular the inability to observe plants in the surrounding environment, the inability
to recognize the importance of plants, the tendency to classify them as inferior to
animal organisms and finally the inability to appreciate their aesthetic and biological
characteristics. The main causes of this phenomenon have been attributed to the
function of the human brain, their different physiology and morphology in relation to
other animals, to social and cultural factors and to the limited presence of plants in the
educational system. This dissertation investigates and records the possible presence of
the phenomenon in students of the Pedagogical Departments of Preschool Education
in Greece. The tool used to collect quantitative and qualitative data was a
questionnaire, which was distributed online. The research involved 245 students (236
women and 9 men) seven Pedagogical Departments of Preschool Education. The
results of the research confirmed the findings of added research that has dealt with the
phenomenon. More specifically, the results showed that more interest was recorded
towards animals than towards plants by the majority of participants. Also, it was
revealed that the students had a difficulty recognizing plant organisms as living
organisms. The majority of participants understand the importance of plant organisms
for the planet, while almost over half of the participants observe plants in the
surrounding environment. Furthermore, the research findings showed that the
majority answered that in all their studies, both in school and in universities, teachers
and professors rarely referred to plant organisms. In summary, the research showed
that the overall level of knowledge towards plants was deemed as moderate, while the
ability of the participants to recognize objects of plant origin was judged as moderate
towards high.