Εικονική πραγματικότητα και εκπαίδευση. Δημιουργία εκπαιδευτικών εικονικών περιβαλλόντων με τη χρήση Mozilla Hubs και προγράμματα δημιουργίας τρισδιάστατων γραφικών (π.χ. Blender, Tinkercad) και ανοιχτών διαδικτυακών πηγών (π.χ. SketchFab, Free3D)
Abstract
Η παρούσα εργασία προσδοκά να διερευνήσει τη συσχέτιση της εικονικής πραγματικότητας με την εκπαίδευση αλλά και την δημιουργία ενός εικονικού τρισδιάστατου μουσείου με εκπαιδευτικό σκοπό. Αρχικά γίνεται αναφορά στην εμφάνιση και “φύση” της ιστορικής εξέλιξης της εικονικής πραγματικότητας και των στοιχείων που την καθορίζουν. Στην συνέχεια αναλύονται τα χαρακτηριστικά της εικονικής πραγματικότητας και διαχωρίζονται οι κατηγορίες και ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί με βάση τον σκοπό και τα επιθυμητά αποτελέσματα που αποσκοπούνται από την χρήση της, ενώ παράλληλα γίνεται αναφορά για τον εξοπλισμό που απαιτείται για την εισαγωγή στον κόσμο του αντίστοιχου κόσμου εικονικής πραγματικότητας. Επιπλέον εξετάζεται η σχέση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής διαδικασία με την εικονική πραγματικότητα, καθώς και οι μέθοδοι και συστήματα που χρησιμοποιούνται στην εκάστοτε περίπτωση με σκοπό να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα. Παράλληλα εξετάζονται τα χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν τα εκπαιδευτικά αυτά περιβάλλοντα και τα στοιχεία που καθορίζουν αν η χρήση τους μπορεί να επιφέρει θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και στους εκπαιδευόμενους. Προκειμένου να εξετάσουμε και στην πράξη την σχέση μεταξύ της εκπαίδευσης και της εικονικής πραγματικότητας, προχωρήσαμε στην κατασκευή και δημιουργία ενός εικονικού τρισδιάστατου μουσείου μέσω προγραμμάτων δημιουργίας τρισδιάστατων γραφικών και με την χρήση της ανοικτής διαδικτυακής πηγής Mozilla Hubs. To Mozilla Hubs αποτελεί μια πλατφόρμα εικονικής πραγματικότητας, η οποία επιτρέπει στους χρήστες της να δημιουργούν τους δικούς τους εικονικούς χώρους. Με βάση αυτή την δυνατότητα και τις παροχές του που προσφέρει και των τρισδιάστατων γραφικών και μοντέλων, δημιουργήθηκε ένα εκπαιδευτικό εικονικό μουσείου, το οποίο εξετάζει την ιστορία των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των αποθηκευτικών μέσων ανά τα χρόνια. Τέλος παρουσιάζεται αναλυτικά η εικονική περιήγηση του μουσείου. This thesis attempts to understand the relationship of virtual reality and education and centers around the creation of a virtual 3D museum. First, we focus on the appearance and the “nature” of virtual reality through the years and its core elements. Then we analyze the characteristics of virtual reality and categorize them and present fashions by which it can be used while introducing the necessary equipment. The process of education through virtual reality is analyzed and the different methods and systems used are recognized in order to achieve optimum results. The characteristics of virtual reality and their core elements are broken down to clarify their impact on the education process and the students. In order to fully understand this relationship in practice we created a virtual, three-dimensional museum, with the use of 3D modeling software and the open-source platform Mozilla hubs. Mozilla hubs is a virtual reality platform that allows users to create and visit virtual environments. With that functionality and support of 3D graphics and models, an educational virtual 3D museum was erected, where the history and evolution of computers and storage media is the exhibit. Lastly we take a detailed tour through the museum.