Διερεύνηση των απόψεων των φιλολόγων εκπαιδευτικών Γυμνασίων για την εφαρμογή της ισότιμης πρόσβασης και συμπεριληπτικής διδασκαλίας και μάθησης των μαθητών/τριών με μαθησιακές δυσκολίες
Abstract
Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, δεν υπάρχουν αρκετά ευρήματα για τη
συμπερίληψη στο Γυμνάσιο, στα γλωσσικά μαθήματα για μαθητές/τριες με
μαθησιακές δυσκολίες. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση των
απόψεων των φιλολόγων των Γυμνασίων για την ισότιμη πρόσβαση και
συμπεριληπτική διαδικασία και μάθηση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες στο γενικό
σχολείο, καθώς και η επίδραση του δημογραφικού και επαγγελματικού τους προφίλ
στις απόψεις τους. Πραγματοποιήθηκε μία ποσοτική έρευνα σύγκρισης, με χρήση
αξιόπιστων και έγκυρων ερωτηματολογίων κλίμακας Likert. Στην έρευνα έλαβαν
μέρος 121 φιλόλογοι. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε σε στάθμη
σημαντικότητας 5% στο στατιστικό πρόγραμμα SPSS 26. Επίσης, πραγματοποιήθηκε
και μια ποιοτική έρευνα, με τη χρήση Πρωτοκόλλων Αυτοπαρατήρησης. Στην έρευνα
πήραν μέρος 13 φιλόλογοι. Tα δεδομένα της ποσοτικής και της ποιοτικής έρευνας
ταυτίζονται σε μεγάλο βαθμό. Στην ποσοτική έρευνα Υψηλά βαθμολογήθηκαν η
«Αναγκαιότητα επιμόρφωσης», οι «Διδακτικές πρακτικές εφαρμογής συμπεριληπτικής
διδασκαλίας» και η «Γνώση συμπεριληπτικής διδασκαλίας». Μέτρια προς υψηλά
βαθμολογήθηκαν οι «Παράγοντες επίδρασης στην εφαρμογή συμπεριληπτικής
εκπαίδευσης». Μέτρια βαθμολογήθηκαν η «Επαγγελματική εξέλιξη και υποστήριξη»
και τα «Εμπόδια εφαρμογής συμπεριληπτικής διδασκαλίας». Στην ποιοτική έρευνα οι
φιλόλογοι ανέφεραν ότι δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες συμπεριληπτικής
εκπαίδευσης, ωστόσο θεωρούν ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Οι γνώσεις
εκπαιδευτικής συμπερίληψης είναι υψηλές και συχνή η εφαρμογή των διδακτικών
πρακτικών. Οι φιλόλογοι αναγνωρίζουν την αξία της επαγγελματικής εξέλιξης για την
επιτυχημένη εφαρμογή των συμπεριληπτικών πρακτικών. Επίσης, η ανεπάρκεια
χρηματοδότησης και υλικών πόρων, ο μεγάλος αριθμός μαθητών και η έλλειψη
κατάρτισης των εκπαιδευτικών στην συμπερίληψη επιδρούν αρνητικά στην εφαρμογή
της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης______________________________________________
According to the literature, there are not enough findings on the inclusion of
students with learning disabilities in the language courses at the secondary school. The
aim of this research was to investigate the views of secondary school philologists
regarding the equal access and inclusive process and learning of children with learning
difficulties in the general school as well as the effect of their demographic and
professional profile on their views. A quantitative comparative survey was conducted
using reliable and valid Likert scale questionnaires. Totally, 121 philologists took part
in the research. Data analysis was accomplished at a significance level of 5% in the
SPSS 26 statistical program. Also, qualitative research was carried out, using SelfObservation Protocols. 13 philologists took part in the research. The data of quantitative
and qualitative research are largely identical. In quantitative research "Necessity of
training", "Teaching practices of implementing inclusive teaching" and "Knowledge of
inclusive teaching" were highly rated. The "Factors that influence on the
implementation of inclusive education" were rated moderate to high. "Professional
development and support" and "Obstacles to implementing inclusive teaching" were
moderately rated. Ιn qualitative research the philologists reported that they do not face
particular difficulties in inclusive education, however, they believe that there is room
for improvement. The knowledge of educational inclusion is high and the application
of teaching practices is frequent. Philologists recognize the value of professional
development for the successful implementation of inclusive practices. Also, the lack of
a insufficient funding and material resources, the large number of students and the lack
of teacher training in inclusion have a negative impact on the implementation of
inclusive education