Ηθική ηγεσία και επαγγελματική ικανοποίηση στην ιδιωτική εκπαίδευση: Διερεύνηση απόψεων εκπαιδευτικών
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει τις απόψεις των
εκπαιδευτικών που εργάζονται στην ιδιωτική εκπαίδευση σχετικά με την
επαγγελματική τους ικανοποίηση και την ύπαρξη ηθικής ηγεσίας στον χώρο εργασίας
τους.
Διεξήχθη μία ποσοτική έρευνα, με χρήση έγκυρων και αξιόπιστων
ερωτηματολογίων της επαγγελματικής ικανοποίησης, Job Satisfaction Index
(Brayfield & Rothe, 1951) και της ηθικής ηγεσίας, ΚΛΗΘΙΣ (Μητροπούλου, 2019).
Στην έρευνα συμμετείχαν 130 εκπαιδευτικοί ιδιωτικής εκπαίδευσης, στην πλειοψηφία
τους γυναίκες, ηλικίας 30-50 ετών που διαμένουν σε αστική περιοχή, με τους μισούς
να έχουν μεταπτυχιακή εξειδίκευση και να εργάζονται σε φροντιστήρια ολιγομελών
τμημάτων. Τηρήθηκαν τα απαραίτητα ηθικά ζητήματα διεξαγωγής μίας
επιστημονικής έρευνας.
Η επαγγελματική ικανοποίηση βρέθηκε υψηλή στους εκπαιδευτικούς
ιδιωτικής εκπαίδευσης της παρούσας έρευνας ενώ σύμφωνα με τις δηλώσεις τους
βρέθηκε σε μέτριο επίπεδο η ηθική συμπεριφορά και η ηθική προσωπικότητα των
προϊσταμένων τους. Η οικογενειακή κατάσταση των εκπαιδευτικών βρέθηκε να
σχετίζεται με τις αντιλήψεις τους για την ηθική συμπεριφορά του ηγέτη και την
προσωπικότητα. H επαγγελματική ικανοποίηση σχετίστηκε θετικά αλλά ασθενώς με
την ηθική συμπεριφορά του ηγέτη και την προσωπικότητα. Ωστόσο, η ηθική ηγεσία
δεν αποτέλεσε προβλεπτικό παράγοντα της επαγγελματικής ικανοποίησης, γεγονός
που αναδεικνύει τη σημασία διερεύνησης άλλων παραγόντων που αυξάνουν την
επαγγελματική ικανοποίηση.______________________________________________________________________
The aim of this research was to investigate the views of teachers working in
private education regarding their job satisfaction and the existence of ethical
leadership in their workplace.
A quantitative research was conducted using the valid and reliable
questionnaires of job satisfaction, Job Satisfaction Index (Brayfield & Rothe, 1951)
and moral leadership, KLITHIS (Mitropoulou, 2019). Totally, 130 teachers of private
education participated in the research, mostly women, aged 30-50 living in an urban
area, with half of them having a post-graduate qualification and working in tutoring
schools with small classes. The necessary ethical issues of conducting scientific
research were observed.
Job satisfaction was rated high while ethical leader behavior and personality
moderately. Teachers' marital status influenced their perceptions of the leader's ethical
behavior and personality. Job satisfaction was positively related to the leader's ethical
behavior and personality. However, ethical leadership was not a predictive factor of
job satisfaction, which highlights the importance of investigating other factors that
increase job satisfaction.