Οι απόψεις των γονέων για το ολοήμερο νηπιαγωγείο και το ολοήμερο δημοτικό σχολείο: Μια συγκριτική προσέγγιση
Abstract
Στην σημερινή εποχή γίνεται διαρκώς δημόσια συζήτηση σχετικά με την
αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Στο πλαίσιο αυτό, η έρευνα που
εκπονήσαμε και παρουσιάζουμε πραγματεύεται τις απόψεις των γονέων παιδιών που φοιτούν
στο ολοήμερο σχολείο (νηπιαγωγείο και δημοτικό σχολείο) και πως αυτό συνδράμει στον
τελικό στόχο μιας ολοκληρωμένης και ποιοτικής παρεχόμενης εκπαίδευσης. Για τις ανάγκες
της έρευνας συμμετείχαν 70 γονείς που έχουν παιδιά σε ολοήμερα νηπιαγωγεία της Φλώρινας
καθώς και 70 γονείς με παιδιά σε ολοήμερα δημοτικά του νομού. Το εργαλείο που
χρησιμοποιήθηκε είναι ένα ερωτηματολόγιο που στηρίχτηκε στην βάση των ερευνητικών
ερωτημάτων και αποτελείτε από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος αφορά τα δημογραφικά στοιχεία
των γονέων ενώ στο δεύτερο υπάρχουν ερωτήσεις που αφορούν τον βαθμό ικανοποίησης τους
αναφορικά με την γνωστική πρόοδο και την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών
τους.
Το σύνολο των ερωτήσεων αυτού του ερωτηματολογίου είναι 20 και είναι κλειστού
τύπου, με τις ερωτήσεις να είναι τύπου Likert 5-βαθμης κλίμακας, με το βαθμό συμφωνίας να
διατρέχει όλο το φάσμα από το «Καθόλου» ως το «Πάρα πολύ». Οι λόγοι που οδήγησαν στην
επιλογή του συγκεκριμένου τύπου ερωτήσεων, ήταν η δυνατότητα που παρέχουν για εύκολη
σύγκριση των απαντήσεων και την κωδικοποίηση τους.
Για την κατασκευή του ερωτηματολογίου στηριχτήκαμε και αναπροσαρμόσαμε στις
δικές μας απαιτήσεις στο ερωτηματολόγιο που χρησιμοποίησε η κυρία Ηλιάδου Ε. (2022) σε
μια συγκριτική προσέγγιση για την ερευνητική της εργασία «Απόψεις γονέων για το ολοήμερο
σχολείο και τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών».
Τα αποτελέσματα της έρευνας μας, όπως θα δούμε αναλυτικά παρακάτω ήταν ιδιαίτερα
ενθαρρυντικά, κρίνοντας από το γεγονός πως οι περισσότεροι γονείς έδειξαν ικανοποιημένοι
από την λειτουργία του ολοήμερου σχολείου, τόσο στο Δημοτικό Σχολείο όσο και στο
Νηπιαγωγείο, όσον αφορά την γνωστική πρόοδο των παιδιών τους αλλά και την καλλιέργεια
κοινωνικών δεξιοτήτων και την αυτονομία τους________________________________________________________
Currently, there is a constant public debate about the effectiveness of our education
system. In this context, the research we prepared and present deals with the views of the parents
of children who attend full-day school (kindergarten and primary school) and how this
contributes to the final goal of a comprehensive and quality education provided. For the needs
of the research, 70 parents who have children in full-day kindergartens in Florina, as well as
70 parents with children in Full-day elementary schools in the prefecture, participated. The tool
used is a questionnaire based on the research questions and consists of two parts. The first part
concerns the demographic data of the parents, while in the second there are questions regarding
their degree of satisfaction regarding the cognitive progress and the cultivation of social skills
of their children.
The total number of questions in this questionnaire is 20 and they are “closed-type”, with
the questions rating on the 5-point Likert type scale, with the degree of agreement running the
whole spectrum from "Not at all" to "To a very great extent". The reasons that led to the
selection of the specific type of questions was the possibility that they provide easy comparison
of the answers and their coding.
For the construction of the questionnaire, we relied on and adapted to our own
requirements the questionnaire used by Mrs. Iliadou E. (2022) in a comparative approach for
her research work "Parents' views on the full-day school and Children's Creative Employment
Centers".
The results of our research, as we will see below, were particularly encouraging, judging
by the fact that most parents were satisfied with the operation of the all-day school, both in the
Primary School and in the Kindergarten, in terms of their children's cognitive progress and the
cultivation of social skills and their autonomy.