Η διαδικασία λήψης αποφάσεων στη σχολική μονάδα: Απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τη λήψη αποφάσεων στις σχολικές τους μονάδες
Abstract
Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία σκοπό έχει να διερευνήσει τον βαθμό
κατά τον οποίο τα διοικητικά στελέχη των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας
εκπαίδευσης της Δυτικής Μακεδονίας υιοθετούν κάποιο συγκεκριμένο στυλ λήψης
αποφάσεων. Η λήψη αποφάσεων είναι από τις βασικότερες διοικητικές λειτουργίες
ενός εκπαιδευτικού οργανισμού. Μελετώντας την ελληνική και ξενόγλωσση
βιβλιογραφία προκύπτει το συμπέρασμα ότι υπάρχουν πέντε διαφορετικά στυλ λήψης
αποφάσεων. Το ορθολογικό, το ενστικτώδες, το εξαρτώμενο, το στυλ του
αποφεύγοντα και το αυθόρμητο στυλ. Οι διευθυντές, υποδιευθυντές ή αναπληρωτές
διευθυντές των σχολικών μονάδων καλούνται συχνά να λάβουν βαρύνουσες
αποφάσεις είτε μόνοι τους είτε σε συνεννόηση με άλλα θεσμικά όργανα που
εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα στην εκπαιδευτική διαδικασία: τον σύλλογο
διδασκόντων, τη διοίκηση σε επίπεδο διεύθυνσης, τον σύλλογο γονέων και την τοπική
αυτοδιοίκηση. Οι ληφθείσες αποφάσεις είναι αποφασιστικής σημασίας για την
εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και για την ομαλή προσαρμογή του στο σύγχρονο
εκπαιδευτικό γίγνεσθαι. Η επιλογή της ποσοτικής έρευνας αντί της ποιοτικής έγινε
διότι η συλλογή των δεδομένων με τον τρόπο αυτό είναι λιγότερο χρονοβόρα. Το
ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε είναι το σταθμισμένο ερωτηματολόγιο των
Scott και Bruce (1995) το οποίο διερευνά ποιο στυλ λήψης αποφάσεων και σε ποιο
βαθμό εφαρμόζουν τα διοικητικά στελέχη των δημοτικών σχολείων της Δυτικής
Μακεδονίας. Η έρευνα διενεργήθηκε κατά το χρονικό διάστημα ΣεπτεμβρίουΟκτωβρίου του 2022. Συμμετείχαν 102 διοικητικά στελέχη σχολείων. Τα ευρήματα
έδειξαν μια σαφή προτίμηση στο ορθολογικό στυλ και δευτερευόντως μια κάποια
υιοθέτηση στοιχείων από το εξαρτώμενο στυλ μια που η συλλογικότητα σε ένα
σχολείο είναι εξόχως σημαντική. Απέναντι στα υπόλοιπα στυλ οι συμμετέχοντες
έδειξαν από ουδέτερη στάση μέχρι αρνητισμό. Οι στατιστικές αναλύσεις έγιναν με το
λογισμικό SPSS 28.________________________________________________
This master thesis aims to investigate the extent to which the administrators of
primary schools in Western Macedonia adopt a specific decision-making style.
Decision-making is one of the most basic administrative functions of an educational
organization. Studying the Greek and foreign language literature, it is concluded that
there are five different styles of decision-making. The rational, the intuitive, the
dependent, the avoidant style and the spontaneous style. Principals, vice-principals or
deputy principals of school units are often called upon to take important decisions
either alone or in consultation with other institutional authorities directly or indirectly
involving in the educational process: the teachers' association, management at
directorate level, the parents' association and the local government. The final decisions
are of decisive importance for the regular operation of the school and for its welltempered adaptation to the contemporary educational conditions. The quantitative
research was selected instead of qualitative because the collection of data in this way is
less time-consuming. This study used the questionnaire of Scott and Bruce (1995)
which investigates which decision-making style and to what extent the administrators
of the primary schools apply. The survey was conducted during the period SeptemberOctober 2022. 102 school principals participated. The findings showed a clear
preference for the rational style and secondarily some adoption of elements from the
dependent style, as collegiality in a school is extremely important. Towards the rest of
the styles, the participants showed a neutral attitude to negativity. Statistical analyses
were performed with SPSS 28 software