Στρατηγικές που χρησιμοποιούν μαθητές ειδικού σχολείου στην υπολογιστική εκτίμηση και η επιρροή της αριθμομηχανής
Abstract
Η υπολογιστική εκτίμηση αποτελεί μια από τις κύριες συνιστώσες της
αίσθησης του αριθμού και είναι πολύ σημαντική για την υπολογιστική ευχέρεια ενός
ατόμου στην καθημερινή του ζωή. Η χρήση στρατηγικών υπολογιστικής εκτίμησης
είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της έννοιας. Τις τελευταίες δεκαετίες
έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές έρευνες στον χώρο της μαθηματικής εκπαίδευσης
που μελετούν τις στρατηγικές υπολογιστικής εκτίμησης μαθητών και ενηλίκων. Πολύ
περιορισμένες είναι, όμως, εκείνες που αφορούν στις στρατηγικές που χρησιμοποιούν
οι μαθητές Ειδικού Σχολείου σε έργα υπολογιστικής εκτίμησης και το βαθμό
επίδρασης της αριθμομηχανής. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνηθούν,
μέσω του τροποποιημένου μοντέλου IHMCES των Lemonidis & Likidis (2019),οι
αλλαγές που επιφέρει μια διδακτική παρέμβαση και η δυνατότητα χρήσης της
αριθμομηχανής στις στρατηγικές υπολογιστικής εκτίμησης, στα προφίλ, στην
ευελιξία, καθώς και στην προσαρμοστικότητα των μαθητών με αναπηρίες. Τα
αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι παρόλο που η παρέμβαση, επέφερε σημαντική
βελτίωση στη γνώση των στρατηγικών, ωστόσο δεν βελτίωσε την ευελιξία, την
προσαρμοστικότητα, καθώς και τη χρήση στρατηγικών από τα επίπεδα 3 και 4 της
ιεραρχικής κατάταξης. Τέλος, η αριθμομηχανή επηρέασε έντονα τους μαθητές κατά
την επίλυση προβλημάτων υπολογιστικής εκτίμησης_____________________________________
__________________________________________________
Computational estimation constitutes one of the major components of the number
sense and it is essential for the computational fluency of an individual in his daily
routine. The use of computational estimation strategies is one of the basic
characteristics of this meaning. During the last few decades several researches have
been conducted in the field of mathematical education which study both the adults’
and the students’ strategies of computational estimation. Very limited, though, are
those related to the strategies used by special education school students in projects of
computational estimation or the rate of influence of the calculator. The aim of this
study is to investigate, through the modified model IHMCES of Lemonidis & Likidis
(2019), the changes made by an educational intervention and the ability to use the
calculator in the strategies of computational estimation, the profiles, the flexibility and
the disabled students’ adaptivity. The results demonstrate that although the
intervention resulted in a significant improvement in the strategies learning,
nevertheless, it didn’t improve the flexibility, the adaptivity or even the use of
strategies from levels 3 and 4 of the hierarchical rank. Finally, the calculator strongly
influenced the students when solving computational estimation problems