Συναισθηματική νοημοσύνη διευθυντών σχολικών μονάδων και εκπαιδευτική ηγεσία
View/ Open
Date
2023-02Author
Παπαδοπούλος, Κωνσταντίνος
Papadopoulos, Konstantinos
Metadata
Show full item recordAbstract
Ο ρόλος ενός σχολικού ηγέτη είναι πολύ σημαντικός καθώς είναι σε μεγάλο βαθμό
υπεύθυνος για την επιτυχία ή την αποτυχία του σχολικού οργανισμού. Ο σχολικός
ηγέτης πρέπει να είναι σε θέση να διοικεί αποτελεσματικά και να διαχειρίζεται τις
συγκρούσεις, προκειμένου να οικοδομηθούν καλές σχέσεις και να διασφαλιστεί η
εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Καθώς η συναισθηματική νοημοσύνη έχει
θετική επίδραση τόσο στην εργασιακή συμπεριφορά, όσο και στην εργασιακή
απόδοση, η ικανότητα να «σχετίζεται» κανείς με τη συναισθηματική νοημοσύνη
γίνεται πολύ σημαντική προκειμένου να διευκολύνει τους εργαζομένους του να
επιτύχουν τους στόχους του οργανισμού. Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να
διερευνηθούν το στυλ ηγεσίας και η συναισθηματική νοημοσύνη διευθυντών σχολικών
μονάδων της Ελλάδας. Έγινε προσπάθεια να καταγραφεί το επίπεδο συναισθηματικής
νοημοσύνης των διευθυντών σχολικών μονάδων καθώς και το στυλ ηγεσίας που
ακολουθούν. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 107 διευθυντές Πρωτοβάθμιας και
Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας. Ως κύρια
ερευνητικά εργαλεία επιλέχθηκαν τα ερωτηματολόγια Trait Emotional Intelligence
Questionnaire – Short Form (TEIQue-SF) του Petrides (2009) και Multifactor
Leadership Questionnaire 5X (MLQ) των Avolio και Bass (2004). Τα αποτελέσματα
της έρευνας έδειξαν ένα αρκετά υψηλό επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης των
διευθυντών, ενώ βρέθηκε ότι σύμφωνα με τις δηλώσεις τους υιοθετούν συχνότερα το
μετασχηματιστικό στυλ ηγεσίας. Αναφορικά με τους τομείς της συναισθηματικής
νοημοσύνης, σε υψηλότερο επίπεδο βρέθηκαν οι τομείς συναισθηματικότητα και
ευημερία ενώ σε σχετικά χαμηλότερο βρέθηκαν οι τομείς κοινωνικότητα και
αυτοέλεγχος. Εξετάσαμε, επίσης, την σχέση της συναισθηματικής νοημοσύνης με τα
στυλ ηγεσίας, όπου βρέθηκε θετική συσχέτιση της συναισθηματικής νοημοσύνης με
την μετασχηματιστική ηγεσία. Ατομικά και επαγγελματικά χαρακτηριστικά των
διευθυντών βρέθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις να διαφοροποιούν τη συναισθηματική
νοημοσύνη και το στυλ ηγεσίας αλλά ως επί το πλείστον δεν βρέθηκε στατιστικά
σημαντική σχέση_______________________________________________________
____________________________________
The role of a school leader is crucial as he is largely responsible for the success or
failure of a school organization. The school leader has to be able to lead effectively and
manage conflicts in order to build valid relations and ensure the proper functioning of
the school unit. As emotional intelligence has a positive effect on both work behavior
and work performance, the ability to relate with emotional intelligence becomes of great
importance in order to make it easier for employees to achieve the goals of the
organization successfully. The purpose of this study was to investigate the relationship
between leadership styles and emotional intelligence of school leaders in Greece. An
attempt was made to record on the one hand the level of emotional intelligence of school
leaders and on the other hand the leadership style they follow. The survey on the
emotional intelligence of school leaders and their leadership style was carried out on
107 primary and secondary school leaders from different regions of Greece. The main
research tools were the questionnaires Trait Emotional Intelligence Questionnaire –
Short Form (TEIQue-SF) by Petrides (2009) and Multifactor Leadership Questionnaire
5X (MLQ) by Avolio and Bass (2004). The initial results of the investigation revealed
a fairly high level of emotional intelligence for the managers, while it was found that
they most often adopt the transformative leadership style. Regarding the areas of
emotional intelligence, at a higher level were found the areas of emotionality and wellbeing while at a relatively lower level were found the areas of sociability and selfcontrol. The relationship of emotional intelligence and leadership styles is also
explored. The correlation of the tools with demographic characteristics such as gender,
training, higher level of education, level of education and the specialization of our
managers demonstrated that the score on the two scales can be influenced by the
answers given by our survey manager