Η ελληνική ως δεύτερη/ ξένη γλώσσα στη διασπορά: Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στον Καναδά
Abstract
Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασπορά έχει μία μακρόχρονη ιστορία. Ωστόσο,
το πεδίο της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας αποτελεί ένα
σχετικά πρόσφατο πεδίο για την ελληνική γλωσσολογία, καθώς, μέχρι προσφάτως, η
ελληνική γλώσσα δε διδασκόταν ως δεύτερη/ ξένη σε ένα ευρύ σύνολο μαθητών.
Σκοπός, λοιπόν, της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η χαρτογράφηση της
ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης και η αποτύπωση των ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζει
η διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας στον Καναδά, μέσα από τη
ματιά των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε ελληνόγλωσσα σχολεία της περιοχής,
αλλά και μέσα από την ανάλυση των συχνότερων γλωσσικών λαθών που
εντοπίζονται στον γραπτό λόγο των ομογενών μαθητών.
Για τον σκοπό αυτό πραγματοποιούνται ημιδομημένες τηλεφωνικές συνεντεύξεις με
τέσσερις εκπαιδευτικούς, οι οποίοι μεταφέρουν τις εμπειρίες τους σχετικά με τους
φορείς που ενισχύουν την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, το πρόγραμμα σπουδών
των ελληνόγλωσσων σχολείων του Καναδά, τα χαρακτηριστικά του διδακτικού και
του μαθητικού πληθυσμού, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τόσο οι εκπαιδευτικοί,
όσο και οι μαθητές, καθώς και τα συχνότερα γλωσσικά λάθη που εντοπίζονται στον
γραπτό λόγο των ομογενών μαθητών. Επίσης, πραγματοποιείται και μια ανάλυση
λαθών σε επτά γραπτά ομογενών μαθητών, προκειμένου να προστεθεί ένας
εμπλουτιστικός τόνος στο σύνολο των στοιχείων της έρευνας.
Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει ότι, παρ’ όλο που η ελληνική γλώσσα
δε χρησιμοποιείται πλέον με την ίδια συχνότητα, εκδηλώνεται ενδιαφέρον για την
εκμάθηση της από χιλιάδες οικογένειες ελληνικής καταγωγής, καθώς και ότι τόσο οι
εκπαιδευτικοί, όσο και οι μαθητές αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες κατά τη
διδασκαλία και εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας, οι οποίες
χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, τόσο από το καναδικό και το ελληνικό κράτος, όσο
και από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές________________________________________
___________________________
Greek - language education in the diaspora has a long history. However, the field of
teaching Greek as a second/ foreign language is a relatively recent field for Greek
linguistics, since, until recently, Greek was not taught as a second/ foreign language to
a wide range of students.
The aim of the present thesis is to map the Greek - language education and to identify
the specificities of teaching Greek as a second/ foreign language in Canada, through
the eyes of teachers working in Greek - language schools in the region, and through
the analysis of the most frequent linguistic errors found in the written language of
expatriate students.
For this purpose, semi - structured telephone interviews are conducted with four
teachers, who share their experiences regarding the institutions that support the
learning of the Greek language, the curriculum of Greek - language schools in
Canada, the characteristics of the teaching and student population, the difficulties
faced by both teachers and students, as well as the most frequent language errors
detected in the written language of expatriate students. Also, an error analysis of
seven expatriate students' writings is carried out in order to add an enriching tone to
the overall research data.
The results of the survey show that, although Greek is no longer used with the same
frequency, there is interest in learning it from thousands of families of Greek origin,
and that both teachers and students face serious difficulties in teaching and learning
Greek as a second/ foreign language, which need to be addressed immediately, both
by the Canadian and the Greek state, and by the teachers and students themselves.