Η Κλιματική αλλαγή στο Νηπιαγωγείο
Abstract
Η ενασχόληση των παιδιών με τις φυσικές επιστήμες αποτελεί αναγκαιότητα, καθώς
μέσα από αυτήν τα παιδιά ανακαλύπτουν τον κόσμο που τους περιβάλλει. Ο
άνθρωπος ως μέρος της φύσης πρέπει να βλέπει τον εαυτό του ως αναπόσπαστο
κομμάτι αυτής. Έτσι ανεξάρτητα από το Πρόγραμμα Σπουδών στο οποίο τίθεται ως
αρχή η ενασχόληση των παιδιών με τις Φυσικές Επιστήμες, τα σημερινά
παιδιά καλούνται ως σύγχρονοι παγκόσμιοι πολίτες, να αντιμετωπίσουν μεγάλες
προκλήσεις που επιφέρει η επερχόμενη κλιματική αλλαγή. Για να διασφαλίσουν την
ευημερία τους σε έναν κόσμο που αλλάζει, όπως προκύπτει από επιστημονικά
δεδομένα, είναι αναγκαίο να διδαχθούν και να κατανοήσουν το φαινόμενο της
κλιματικής αλλαγής μέσα από μια ΔΜΑ, ώστε να μπορούν να σκέφτονται και να
ενεργούν με στόχο την προσαρμογή στα δεδομένα της επερχόμενης αλλαγής στην
φύση, την υγεία, την ασφάλεια. Στόχος της ΔΜΑ είναι να αναλάβουν τα ίδια τα παιδιά
δράση εμπλέκοντας και τους μεγάλους στο να αλλάξουν ρότα στην επερχόμενη
κλιματική και περιβαλλοντική αλλαγή.
Ο σχεδιασμός της ΔΜΑ περιλάμβανε την επισκόπηση της βιβλιογραφίας για τον
εντοπισμό των εναλλακτικών ιδεών των παιδιών, καθώς και των διδακτικών
προτάσεων για την κλιματική αλλαγή και του φαινομένου του θερμοκηπίου. Στην
συνέχεια έγινε ο μετασχηματισμός των υπό διδασκαλία εννοιών και ο σχεδιασμός
των δραστηριοτήτων. Η ΔΜΑ εφαρμόστηκε σε 20 παιδιά ενός Νηπιαγωγείου της
Καστοριάς από αυτά τα 13 συμμετείχαν στην συνέντευξη του pre test και του post
test λόγω απουσίας των υπόλοιπων παιδιών και αποτέλεσαν τους/τις
συμμετέχοντες/ουσες της εργασίας. Πηγή δεδομένων για την αξιολόγηση της ΔΜΑ
αποτέλεσαν ιχνογραφήματα και φύλλα εργασίας τα οποία δόθηκαν κατά την
διάρκεια εφαρμογής της. Το δείγμα μαθητών περιλάμβανε απο 15 έως 17 παιδιά. Η
ανάλυση των δεδομένων έγινε με την ποιοτική μέθοδο και εφαρμόστηκε η
επαγωγική διαδικασία. Τα ευρήματα συγκρίθηκαν και κατηγοριοποιήθηκαν με βάση
το μαθησιακό και το εννοιολογικό επίπεδο των μαθητών. Σύμφωνα με αυτά τα
αποτελέσματα έδειξαν ότι εφαρμόζοντας μια κατάλληλα σχεδιασμένη ΔΜΑ στο
«Η Κλιματική Αλλαγή στο Νηπιαγωγείο» Φιλίππου Βασιλική
[4]
νηπιαγωγείου δίνει την δυνατότητα στα παιδιά να κατανοήσουν έννοιες δυσνόητες,
καθώς και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για την Κλιματική αλλαγή και το
φαινόμενο του θερμοκηπίου. Επίσης δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να αλλάξουν
τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς σχετικά με τις αιτίες και τρόπους
αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής__________________________________________
__________________________________
Children's involvement in science is a necessity, as it is through science that children
discover the world around them. Human beings as a part of nature must see
themselves as an integral part of it. Thus, regardless of the curriculum in which
children's involvement in science is set, as a principle, today's children, as modern
global citizens, are called upon to face the great challenges brought about by the
coming climate change. In order to ensure their well-being in a changing world, as
shown by scientific evidence, it is necessary to learn and understand the phenomenon
of climate change through a TLS, so that they can think and act to adapt to the facts
of the coming change in nature, health and security. The aim of the TLS is for the
children themselves to take action by involving adults in changing the course of the
upcoming climate and environmental change.
The design of the TLS included a review of the literature to identify children's
alternative ideas and teaching suggestions for climate change and global warming.
This was followed by the didactical transformation of the concepts to be taught and
the design of activities. The TLS was applied to 20 children of a Kindergarten in Kastoria
of which 13 were the participants of this study, as they took part both in the pre test
and post test interviews. As additional data sources, , drawings and worksheets were
used. Data analysis was done using qualitative method and inductive procedure was
applied. The findings were compared and categorized based on the learning and
conceptual level of the students. According to these results applying an appropriately
designed DMA in kindergarten enables children to understand concepts that are
difficult to understand, as well as to enrich their knowledge about Climate Change and
the greenhouse effect. It also gives children the opportunity to change their way of
thinking and behavior about the causes and ways of dealing with climate change.