Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών και Σχολικά Εγχειρίδια Γλωσσικής Διδασκαλίας για την Ε’ τάξη του Δημοτικού σχολείου από το 1920 έως το 2021
View/ Open
Date
2023-02Author
Χρονοπούλου, Παναγιώτα
Chronopoulou, Panagiota
Metadata
Show full item recordAbstract
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται το περιεχόμενο των αναλυτικών
προγραμμάτων γλωσσικής διδασκαλίας για την Ε’ τάξη του Δημοτικού Σχολείου από
το 1920 μέχρι το 2021 καθώς και ο τρόπος με τον οποίο αυτά αντανακλούν στα
σχολικά εγχειρίδια της περιόδου αυτής. Αναλυτικότερα, επιχειρείται μέσω της
βιβλιογραφικής έρευνας αρχικά η δόμηση του θεωρητικού πλαισίου με αναφορές στα
αναλυτικά προγράμματα σπουδών, τις γλωσσοδιδακτικές μεθόδους διδασκαλίας και
τα σχολικά εγχειρίδια. Στη συνέχεια, εξετάζονται μέσω της ερμηνευτικής μεθόδου οι
μορφές της επίσημης γλώσσας, οι σκοποί και οι επιδιώξεις, η μεθοδολογία της
διδασκαλίας, το υποστηρικτικό υλικό, ο ρόλος του μαθητή και του εκπαιδευτικού και
η αξιολόγηση στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Υλικό της συγκεκριμένης
εργασίας αποτέλεσαν τα προγράμματα του μαθήματος της Γλώσσας για την Ε’ τάξη
του Δημοτικού σχολείου καθώς και όλα τα βιβλία γλωσσικής διδασκαλίας που έχουν
χρησιμοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος από το 1920-2021. Η έρευνα
ανέδειξε ότι τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών παρουσιάζουν διαφορές μεταξύ
τους τόσο ως προς την επίσημη γλώσσα που προβάλλουν και διδάσκουν όσο και ως
προς τη διδασκαλία της. Φαίνεται, λοιπόν, ότι ανάλογα με το χρονικό, κοινωνικό,
ιστορικό, πολιτισμικό και πολιτικό πλαίσιο, στο οποίο γεννιέται και εφαρμόζεται ένα
πρόγραμμα, καθώς και με τις αλλαγές που συμβαίνουν στη γλωσσοδιδακτική
επιστήμη, κάθε αναλυτικό πρόγραμμα προσδιορίζει το γνωστικό αντικείμενο της
γλώσσας με διαφορετικό τρόπο_______________________________________
___________________________________________
is paper presents the content of the curricula of greek language teaching for
the fifth grade of primary school from 1920 to 2021 and the way in which they are
reflected in the textbooks of this period. More specifically, the theoretical framework
is firstly structured through the bibliographical research with references to the
curricula, language teaching methods and textbooks. Then, through the interpretative
method, the forms of formal language, the aims and objectives, the methodology of
teaching, the supporting material, the role of the learner and the teacher, and
assessment in the curricula are examined. The material for this study was the language
course syllabuses for the fifth grade of primary school as well as all the language
teaching books that have been used for teaching the subject from 1920-2021. The
research revealed that the curricula differ from each other both in terms of the official
language they project and teach and in terms of the teaching of the language. It seems,
therefore, that depending on the temporal, social, historical, cultural and political
context in which a curriculum is born and implemented, as well as on the changes
occurring in language teaching science, each curriculum defines the language subject
matter in a different way.