Κατασκευή κοινωνικών ταυτοτήτων σε ταινίες κινουμένων σχεδίων: Διδακτική πρόταση για μαθητές/ριες δημοτικού σύμφωνα με το μοντέλο των Πολυγραμματισμών
View/ Open
Date
2023-02Author
Καβουρματσίδου, Στεφανία
Kavourmatsidou, Stefania
Metadata
Show full item recordAbstract
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας καθίσταται η μελέτη των κοινωνικών
ταυτοτήτων δίνοντας έμφαση στην κοινωνική τάξη σε κείμενα μαζικής κουλτούρας.
Αξιοποιούνται συγκεκριμένες σκηνές δύο ταινιών κινουμένων σχεδίων: οι
Αριστόγατες (1970) και η Ζωούπολη (2016). Μέσω της ανάδειξης της
διαφορετικότητας των κοινωνικών τάξεων επιχειρείται η χιουμοριστική στοχοποίηση
κάποιων χαρακτήρων και η αναπαραγωγή ορισμένων στερεοτύπων. Έτσι έπειτα από
προσεκτική παρακολούθηση, επιλέχθηκαν και αναλύθηκαν ήρωες και ηρωίδες που
ανήκουν σε διαφορετικές κοινωνικές τάξεις και εξασκούν ένα διαφορετικό επάγγελμα.
Η ανάλυση των παραπάνω σκηνών των ταινιών βασίστηκε στους τέσσερις άξονες
ανάλυσης της Στάμου (2011), στο μοντέλο του Αndroutsopoulos (2012) για την
ανάλυση της κοινωνιογλωσσολογικής πραγματικότητας στη μυθοπλασία, στη Γενική
Θεωρία για το Γλωσσικό Χιούμορ του Αttardo (1994), στη θεωρία του Coupland
(2007) για το ύφος και στο μοντέλο κατασκευής ταυτοτήτων κατά την αλληλεπίδραση
των Bucholtz και Hall (2005). Στο τέλος της εργασίας παρατίθεται μια διδακτική
πρόταση με συγκεκριμένη στοχοθεσία, δραστηριότητες και προτεινόμενα φύλλα
εργασίας, σχεδιασμένη για μαθητές και μαθήτριες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η
πρόταση αυτή βασίστηκε στο μοντέλο των Πολυγραμματισμών.____________________________________
-__________________________________________________
The aim of this thesis is to study social identities with an emphasis on social class in
mass culture texts. Examples of specific scenes from two animated films are analyzed:
The Aristocats (1970) and Zoopolis (2016). By highlighting the diversity of social
classes, the humorous targeting of certain characters and the reproduction of certain
stereotypes is attempted. Thus, after careful study, heroes and heroines belonging to
different social classes and practicing a different profession were selected and analyzed.
The analysis of the above film scenes was based on Stamou's (2011) four axes of
analysis, Αndroutsopoulos' (2012) model for the analysis of sociolinguistic reality in
fiction, Attardo's (1994) General Theory of Linguistic Humour, Coupland's (2007)
theory of style and Bucholtz and Hall's (2005) model of identity construction during
interaction. At the end of the study, a teaching proposal with specific aims, activities
and suggested worksheets, designed for primary school students, is presented. The
lesson plans were based on the Multiliteracies model.